Duits onderzoeksproject naar autonoom regiovervoer naar fase twee

Alstom, het Duitse Lucht- en Ruimtevaartcentrum DLR en de TU Berlin gaan de tweede fase in van hun onderzoeksproject naar autonome treinen in de Duitse deelstaat Nedersaksen.

Samen met het LNVG, het vervoersbedrijf van de deelstaat, en het federale ministerie van Economie en Klimaat (BMWK), onderzoeken de genoemde partijen de mogelijkheden voor autonoom regiovervoer via ETCS. Daar wordt in fase twee binnenkort mee getest.

Voor dat doel worden twee LNVG-treinen voorzien van nieuwe systemen voor onbemand rijden, die in de eerste fase van het onderzoek ontwikkeld zijn. Voor de installatie trekt het ministerie een bedrag van 5,5 miljoen euro. Met de praktijktests willen de deelnemers de basis leggen voor de uiteindelijke certificering en toelating van autonome treinen in Nedersaksen. De tests moeten ook uitwijzen of het huidig wetgevend kader geschikt is voor ATO of dat er aanpassingen nodig zijn aan de wet- en regelgeving.

“Het automatiseren van de spoorwegen, zeker op regionaal niveau, zet de deur open voor een breed scala aan mogelijkheden met zich mee. De verwachte lagere bedrijfskosten maken het voor nieuwe spelers interessant om de markt te betreden. Daarnaast kan automatisering ervoor zorgen dat voorheen onrendabele lijnen weer in gebruik genomen kunnen worden”, aldus BMWK-staatssecretaris Michael Kellner.

Nieuwsgierig naar dit onderwerp? Kom dan naar RailTech Europe, waar het op dag 1 onder meer over ATO gaat. Klik hier voor meer informatie en registratie. 

Dit artikel is eerder verschenen op RailTech.be en RailTech.com, twee zusterpublicaties van SpoorPro. 

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.