Jean-Michel-Evanghelou

UIC: vertraging 5G heeft geen effect op nieuw communicatiesysteem spoor

De Europese Rekenkamer maakte deze week bekend dat de EU-lidstaten aanzienlijke vertraging opgelopen bij de implementatie van hun 5G-netwerken, waardoor de verwezenlijking van de doelstellingen van de EU op het gebied van toegang en dekking in gevaar komt. Volgens Jean-Michel Evanghelou, hoofd Telecom, Seinwezen en Digitale Applicaties bij UIC, heeft de vertraging geen invloed op de uitrol van het Future Railway Mobile Communication System (FRMCS).

FRMCS is het toekomstige communicatiesysteem voor het spoor dat is ontworpen voor 5G en ook compatibel is met toekomstige generaties. De huidige communicatiestandaard voor de spoorsector GSM-R zal vanaf 2025 geleidelijk worden vervangen door de nieuwe variant.

Streefdoel wordt niet gehaald

De Europese Commissie heeft 2025 als deadline vastgesteld voor de uitrol van 5G in alle stedelijke gebieden en op alle belangrijke transportroutes. In maart vorig jaar heeft de Commissie een streefdoel vastgesteld om tegen 2030 te zorgen voor 5G-dekking in de hele EU. De auditors van de Europese Rekenkamer merken echter op dat slechts de helft van de lidstaten deze doelstellingen in hun nationale 5G-strategieën heeft opgenomen.

Volgens Evanghelou heeft de vertraging geen directe gevolgen voor FRMCS. “De eerste implementaties van FRMCS zijn niet afhankelijk van de infrastructuur van publieke netwerkexploitanten. Deze worden meer gezien als een aanvullend potentieel om de dekking van FRMCS geleidelijk uit te breiden tot bepaalde spoorlijnen met een verschillend kwaliteitsniveau van de dienstverlening, afhankelijk van op de profielen van applicaties die op deze lijnen moeten worden ingezet.”

FRMCS kan grote hoeveelheden data verwerken

UIC ontwikkelt samen met haar leden FRMCS. FRMCS biedt onder meer de mogelijkheid om snel grote hoeveelheden data te verwerken. Evanghelou meldt dat het uitrolprogramma goed vordert, onafhankelijk van de vertraging bij de publieke netwerken. Hij verwacht dat de doelstelling om de technologie tegen 2025-2026 marktgereed te hebben zal worden behaald.

“De ontwerpspecificaties voor de eerste editie van FRMCS zijn volgens plan opgesteld door UIC en worden nu geïntegreerd in de CCS TSI 2022. Tegelijkertijd worden de eerste prototypes van het wereldwijde systeem, waaronder een prototype voor de nieuwe ingebouwde FRMCS (de “TOBA Box”, “Telecom On-Board Architecture Box) de komende maanden getest in het kader van het industriële Horizon 2020-project 5GRail.”

Bekijk hier een video over de werking van FRMCS:

Lees ook:

Waarom moeten Europese spoorbedrijven overstappen op FRMCS?

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

UIC: vertraging 5G heeft geen effect op nieuw communicatiesysteem spoor | SpoorPro.nl
Jean-Michel-Evanghelou

UIC: vertraging 5G heeft geen effect op nieuw communicatiesysteem spoor

De Europese Rekenkamer maakte deze week bekend dat de EU-lidstaten aanzienlijke vertraging opgelopen bij de implementatie van hun 5G-netwerken, waardoor de verwezenlijking van de doelstellingen van de EU op het gebied van toegang en dekking in gevaar komt. Volgens Jean-Michel Evanghelou, hoofd Telecom, Seinwezen en Digitale Applicaties bij UIC, heeft de vertraging geen invloed op de uitrol van het Future Railway Mobile Communication System (FRMCS).

FRMCS is het toekomstige communicatiesysteem voor het spoor dat is ontworpen voor 5G en ook compatibel is met toekomstige generaties. De huidige communicatiestandaard voor de spoorsector GSM-R zal vanaf 2025 geleidelijk worden vervangen door de nieuwe variant.

Streefdoel wordt niet gehaald

De Europese Commissie heeft 2025 als deadline vastgesteld voor de uitrol van 5G in alle stedelijke gebieden en op alle belangrijke transportroutes. In maart vorig jaar heeft de Commissie een streefdoel vastgesteld om tegen 2030 te zorgen voor 5G-dekking in de hele EU. De auditors van de Europese Rekenkamer merken echter op dat slechts de helft van de lidstaten deze doelstellingen in hun nationale 5G-strategieën heeft opgenomen.

Volgens Evanghelou heeft de vertraging geen directe gevolgen voor FRMCS. “De eerste implementaties van FRMCS zijn niet afhankelijk van de infrastructuur van publieke netwerkexploitanten. Deze worden meer gezien als een aanvullend potentieel om de dekking van FRMCS geleidelijk uit te breiden tot bepaalde spoorlijnen met een verschillend kwaliteitsniveau van de dienstverlening, afhankelijk van op de profielen van applicaties die op deze lijnen moeten worden ingezet.”

FRMCS kan grote hoeveelheden data verwerken

UIC ontwikkelt samen met haar leden FRMCS. FRMCS biedt onder meer de mogelijkheid om snel grote hoeveelheden data te verwerken. Evanghelou meldt dat het uitrolprogramma goed vordert, onafhankelijk van de vertraging bij de publieke netwerken. Hij verwacht dat de doelstelling om de technologie tegen 2025-2026 marktgereed te hebben zal worden behaald.

“De ontwerpspecificaties voor de eerste editie van FRMCS zijn volgens plan opgesteld door UIC en worden nu geïntegreerd in de CCS TSI 2022. Tegelijkertijd worden de eerste prototypes van het wereldwijde systeem, waaronder een prototype voor de nieuwe ingebouwde FRMCS (de “TOBA Box”, “Telecom On-Board Architecture Box) de komende maanden getest in het kader van het industriële Horizon 2020-project 5GRail.”

Bekijk hier een video over de werking van FRMCS:

Lees ook:

Waarom moeten Europese spoorbedrijven overstappen op FRMCS?

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.