NS-treinen, Station Den Haag Centraal, foto: ProRail/Rob van Esch

Gemeente Den Haag wil met directe intercity naar Aken talent aantrekken

De Gemeente Den Haag heeft zich deze week opgeworpen als pleitbezorger van een directe intercity richting Aken en gezegd dat er bovendien steun komt van de regionale afdelingen van werkgeversorganisatie VNO-NCW.

Met de directe verbinding moet het voor de stad en de directe omgeving makkelijker worden om talent vanuit Duitsland naar de regio te halen. Daarmee moeten geplande innovatie- en ontwikkelingsprojecten een impuls krijgen.

“Aken heeft een toonaangevende universiteit die net zo groot is als de universiteiten van Delft en Eindhoven bij elkaar. Technici die in Aken opgeleid worden kunnen volgens VNO-NCW een oplossing zijn voor het tekort aan personeel in Eindhoven en de Zuidelijk Randstad”, zegt de afdeling Mobiliteit en Cultuur.

“Ons bedrijfsleven is internationaal én zeer vooruitstrevend. Wil je als stad én regio op dat niveau blijven opereren, is een goede verbinding noodzakelijk met een van de grootste technische universiteiten van Europa, de RWTH”, vult de Haagse wethouder Robert van Asten aan.

Capaciteit op Station Eindhoven Centraal voornaamste knelpunt

Zo ziet de gemeente kansen voor hoogopgeleide technici, om aan de slag te gaan in het Central Innovation District. Dat gebied, grofweg tussen de stations Den Haag Centraal, Den Haag Holland Spoor en Laan van NOI, moet naar eigen zeggen de “nieuwe economische motor” van de stad worden.

Bij de The Hague Security Delta, waar men zich specialiseert in nationale internetveiligheid, liggen eveneens mogelijkheden voor technici. Net als Delft, Rotterdam, Leiden en het Westland, waar respectievelijk het accent wordt gelegd op snellere computers, groene waterstof, biomedische wetenschappen en tuinbouwinnovaties.

Betrokkenen vanuit de gemeenten en het bedrijfsleven zaten afgelopen week om de tafel om de eventuele invoering van de directe intercity naar Aken kracht bij te zetten. De treinverbinding heeft verder de steun van Eindhoven, Heerlen, Kerkrade.

Verschillende Kamerleden roepen al langer om de intercity naar Aken. In mei informeerde de toenmalige staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven de Tweede Kamer per brief dat het de gedeelde conclusie is van ProRail met provincies Limburg, Noord-Brabant, NS en Arriva, dat een dergelijke intercityverbinding van Amsterdam via Eindhoven per 2025 niet haalbaar is. Met name het kostenplaatje van het vergroten van de capaciteit op Station Eindhoven Centraal, het voornaamste knelpunt voor de verbinding naar Aken, vormt een obstakel. Veel Kamerleden namen destijds geen genoegen met die uitleg.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.