Innovatieve perronrandbeveiliging volgend jaar zomer voor het eerst in gebruik op treinstation

IT-bedrijf Conclusion ForeyeT is een van de drie partijen die op uitnodiging van ProRail en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland werkt aan een oplossing om de veiligheid op drukke stationsperrons te verbeteren. 

Directeur Martijn Danse wil met innovatieve perronrandbeveiliging met ledverlichting zowel de perrons veiliger maken alsook reizigers op een meer intuïtieve manier naar de juiste plek dirigeren, zodat ze comfortabel kunnen instappen. De lichtbalk is namelijk niet zomaar een stukje verlichting die reizigers op de perronrand moet attenderen, legt Danse uit. Het is bovenal een slimme instaphulp die reizigersbewegingen kan detecteren. Daarmee verwacht Conclusion ForeyeT de mensen op de perrons op een meer intuïtieve manier op de juiste plek op het perron te krijgen, zodat ze precies voor een deur staan.

Afwijkend gedrag

Het systeem kan echter ook afwijkend gedrag doorgeven, dus bijvoorbeeld wanneer een reiziger zich op een plek op het perron bevindt waar hij of zij niet zou moeten zijn. Daarop kan er ingegrepen worden. Daarnaast moet het systeem voor een betere spreiding van reizigers op de perrons zorgen.

Met de lichtbalk borduurt Conclusion ForeyeT op twee projecten voort. Dat is allereerst de versie waarmee in Rotterdam geëxperimenteerd is in samenwerking met de RET. “We hebben toen vooral gekeken wat er nodig is om zo’n intelligent platform bar in te bouwen in een spoorse omgeving. Daarnaast hebben we kunnen meten hoe de reizigers zich gedragen als er wordt aangegeven waar ze precies kunnen instappen. Zo kwam er data beschikbaar om meer passende acties te ondernemen”.

Dat het zo’n slim systeem is, daar merkt de reiziger overigens niks van, vertelt Danse. Het gros van de sensoren zitten uit het zicht. Bovendien is het systeem zo ontworpen dat het zowel op een betonnen perron als op een perron met tegels in een zandbed ingebouwd kan worden. Er is niet al te veel graafwerk voor nodig.

Onderzoeksbureau I&O research heeft vervolgens gekeken of de reiziger het systeem herkent en of het gedrag erop aangepast wordt. Daar kwamen positieve resultaten uit voort. “De volgende stap is nu de installatie van een representatieve bar op een treinperron. Dat zal uitwijzen of het ook daar gaat werken en wat er zo al aangepast moet worden.”

Na Schiphol vol ingezet op eigen doorontwikkeling

Ten tweede kan Conclusion ForeyeT teruggrijpen op ervaring met de ledbar op station Schiphol, waar het samen met IT-bedrijf KITT Engineering aan gewerkt heeft. Het bedrijf uit Enschede is een van de andere drie spelers die door ProRail is uitverkozen.

“Die installatie kwam in 2017 voort uit een vrij gesloten eis, bovendien gebruikmakend met de kennis en techniek van toen. Er was geen vrijheid om verder te ontwikkelen. Toen hebben we ons gecommitteerd aan dit product, maar nu is het volledig onze eigen visie, dus met meer functionaliteiten, open standaarden en open oplossingen. We wilden geen zogeheten vendor locks.”

Bekijk hier het interview met Martijn Danse:

Bijna zover om te bestellen

Conclusion ForeyeT zit nu in de laatste engineeringsstappen om het doorontwikkelde systeem station-proof te maken. “Het is in feite het staartstuk van het RET-traject. De vinger hangt als het ware boven de bestelknop”. Het bedrijf hoopt in de zomer van volgend jaar het systeem voor het eerst te kunnen installeren. Waar dat precies zal zijn, is nog niet bekend.

In de tussentijd is het volgens Danse vooral zaak om het gedrag van de reizigers te classificeren, zodat er lessen uitgehaald kunnen worden. “Hoe kunnen ze zich het beste aanpassen aan de aanwezigheid van deze hulp?”

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.