‘Flexibele treindienstregeling gaat niet ten koste van spoorboekloos reizen’

Ondanks dat NS en de TU Delft gaan onderzoeken of er ruimte is voor een flexibele treindienstregeling, betekent dit niet dat het spoorboekloos reizen of de tienminutentrein van de ambitieagenda verdwijnen. Dat zegt Remco de Graaf van NS in de uitzending van SpoorProTV. “Per traject moet worden bekeken wat mogelijk is, maar alles hangt af van de resultaten van het onderzoek.”

Het reisgedrag is door de coronapandemie onvoorspelbaarder geworden. De verwachting is dat deze onvoorspelbaarheid een belangrijke factor zal blijven op de middellange termijn. “Daar wil je op inspelen”, zegt Professor Rob Goverde van de TU Delft. Samen met Remco de Graaf, hoofd prestatieregie en innovatie bij NS sprak hij woensdag in de uitzending van SpoorProTV over de plannen voor een flexibele dienstregeling. “We hebben een vrij starre dienstregeling die elk uur hetzelfde is. We zijn nieuwsgierig naar wat wat er binnen dat uur mogelijk is”, zegt De Graaf. De Technische Universiteit Delft komt mede daarom met een promotieplek voor onderzoek naar een flexibele dienstregeling.

Halte overslaan

“Er zijn al langer ideeën om hier onderzoek naar te doen. Je probeert immers altijd het aanbod af te stemmen op de vraag”, aldus Goverde. “De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt dat de vraag heel erg kan veranderen. Daar wil je op inspelen, maar dan op een manier die flexibeler is.” De kandidaat voor de promotieplek zal onder meer een rekenmodel moeten ontwikkelen om inzicht te krijgen in welke variatie je in het reisgedrag kan verwachten gedurende de dag. Zo kun je vaststellen in welke periodes er meer of minder gereden wordt en wat dat kan betekent voor de dienstregeling.

“Het is niet ondenkbaar dat je al naar gelang het moment van de dag de eindbestemming aanpast of een halte overslaat. Je moet echter wel de tools en modellen ontwikkelen waarmee je dat kan inpassen”, zegt Goverde. “We worden nu al steeds beter in het laten aansluiten van het aanbod op de vraag, bijvoorbeeld met de inzet van extra materieel waar en wanneer dat nodig is. Maar je zou dit ook op het vlak van de dienstregeling willen realiseren”, vult De Graaf aan.

Reizigers hoeven overigens niet te vrezen dat ze op termijn niet meer van een voorspelbare dienstregeling gebruik kunnen maken, omdat deze zo flexibel geworden is. “De modellen gaan nog steeds uit van een dienstregeling, maar deze kan er vrijdagmiddag anders uitzien dan op dinsdag bijvoorbeeld”, licht Goverde toe.

Bekijk hier het interview met Rob Goverde en Remco de Graaf:

Een dag bij NS

Goverde voegt er aan toe dat het onderzoek zich ook zal toespitsen op wat er nodig is om tot zo’n flexibele dienstregeling te komen. Zo zal geanalyseerd moeten worden wat dat betekent voor de verschillende systemen op en langs het spoor. Het onderzoek moet nog voor het einde van de zomer van start gaan. De promotiekandidaat zal vier dagen in de week in Delft werken en een dag in de week bij de NS, althans op papier. De Graaf en Goverde geven aan dat daar gezien de coronamaatregelen nog geen zekerheid over is.

“Bij de NS is veel data beschikbaar en veel collega’s kunnen er dienen als bron van kennis. We hebben bovendien veel ervaring met het begeleiden van promovendi, omdat we ook samenwerkingen met de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Universiteit Twente hebben”, zegt De Graaf. Voor het onderzoek is vier uitgetrokken, maar zowel NS als de TU Delft verwachten al eerder resultaten te kunnen delen. ‘Bouwsteentjes’ die in de dagelijkse operatie kunnen worden toegepast.

Lees meer:

Banner SpoorProTV groot

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

1 reactie op “‘Flexibele treindienstregeling gaat niet ten koste van spoorboekloos reizen’”

Wiebe Goossen|06.05.21|13:51

Dat mag ik hopen, want de twee lijken toch met elkaar op gespannen voet te staan…
Niemand is gebaat bij lege of half-lege treinen, maar het model is toch gebaseerd op het principe van aanbod en dat is toch naar ik aanneem niet zomaar losse aannames gebaseerd, na al die jaren…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.