
‘Traject rondom Schipholtunnel geknipte kandidaat voor ATO’
Automatic Train Operation is een uitkomst voor spoorknelpunten als de Schipholtunnel. Het spoortraject waar de Schipholtunnel deel van uitmaakt is om die reden kansrijk om ATO in de praktijk toe te passen. Nader onderzoek is hiervoor nog wel nodig. Dat zei Karin Hoekstra, Beleidsmedewerker Innovatie bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dinsdag in het SpoorPro ATO-webinar.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Het traject mag dan wel geschikt zijn voor ATO, maar de treinen niet. Er rijden vele soorten: sprinters, ICs, internationale treinen, HSLs, die men moet aanpassen om voordelen van ATO echt te benutten in de dienstregeling. Het is beter te beginnen op een traject met maar 1 soort materieel. Overigens zou men tzt de sprinters moeten vervangen door metro (met ATO), zodat men deze treinen niet hoeft aan te passen en er meer plaats is voor HSLs en ICs.