Passengers-at-London-Victoria-station

Data helpen vervoerders bij het bewaken van social distancing

Het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde IT-bedrijf Veovo ontwikkelde een digitale oplossing waarmee spoorwegexploitanten de passagiersstroom op treinstations en perrons kunnen volgen. Op die manier zou het mogelijk moeten zijn om te grote drukte te voorkomen en er voor te zorgen dat alle reizigers zich houden aan de regels rondom social distancing.

Nu spoorbedrijven geleidelijk aan terugkeren naar hun normale dienstregeling, wordt de naleving van de veiligheidsvoorschriften steeds belangrijker. Ze moeten onder meer het aantal reizigers op de stations in de gaten houden en data kunnen hen daarbij helpen. De Passenger Density Management-oplossing van Veovo maakt gebruik van data-analyse, maar bevat verschillende andere technologieën.

Infrabel

De Belgische spoorbeheerder Infrabel ontwikkelde voor ongeveer hetzelfde doel een vergelijkbaar systeem. Dit is vooralsnog bedoeld om het eigen personeel te ondersteunen bij het houden van voldoende afstand en het dragen van mondkapjes. Sensoren zorgen er bij dit systeem voor dat er een alarmsignaal afgaat wanneer mensen te dichtbij komen of geen mondkapje dragen. Infrabel maakte voor de ontwikkeling ervan gebruik van lopende eigen onderzoeken en projecten naar de inzet van kunstmatige intelligentie.

Ook Veovo zet verschillende technieken in. “Door gegevens uit verschillende sensortechnologieën te combineren met geavanceerde machine learning en intelligente automatisering, biedt de oplossing vervoerders een realtime, betrouwbaar overzicht van reizigersvolumes en bewegingen”, aldus Veovo. “Het laat zien hoe mensen naar, uit en tussen stations reizen, gemiddelde wachttijden en zelfs de bezetting van treinen.” Als gevolg hiervan kan de Passenger Density Management-oplossing de dichtheid van de menigte op specifieke delen van de stations bewaken, zoals de hal, het trappenhuis, het perron en de trein. Het biedt ook inzichten over het hele station en de reizigersstromen.

Risico’s en voorspellingen

De digitale oplossing bewaakt het risiconiveau in realtime door middel van live dashboards en heatmaps. Het definieert het mogelijke risico in overeenstemming met aanbevelingen voor social distancing, bewegingspatronen en de grootte van elke locatie. “Alarmen en acties worden geactiveerd wanneer drempellimieten worden bereikt, waardoor snelle reacties mogelijk zijn, zoals het sturen van passagiersstromen, het sluiten van tourniquets en het bijwerken van digitale borden,” merkt Veovo op. De crowdmonitoring kan nuttig zijn voor andere doeleinden, zoals respons op sanitaire voorzieningen.

Veovos-Passenger-Density-Management-solution-for-monitoring-social-distansing-at-train-stations

De nieuwe oplossing bevat ook voorspellende mogelijkheden, die vervoerders niet alleen helpen om de drukte in realtime te beheren, maar ook om dagen, weken en zelfs maanden vooruit te plannen. Het biedt inzicht in de gewoonten van mensen, hoe de tijden van de dag of de dag van de week anders worden beïnvloed en begrijpt passagiersprofielen beter. Met deze gegevens bij de hand, kunnen vervoerders volgens Veovo ook het probleem van zwartrijden aanpakken, maar dit geldt met name voor stations en landen waar nog geen toegangspoortjes in gebruik zijn.

Verder kunnen spoorwegexploitanten hun data delen met reizigers om hen te informeren over te dichtbevolkte plekken op een treinstation. Hierdoor kunnen reizigers alternatieve routes plannen. Het delen van deze data is mogelijk via websites, apps en andere platforms. Volgens het Britse IT-bedrijf kan de Passenger Density Management-oplossing snel worden geïmplementeerd en is het voor vervoerders niet noodzakelijk om hun werkschema te wijzigen om de innovatie te implementeren.

Lees meer in ons Dossier over het coronavirus.

Auteur: Mykola Zasiadko

Mykola Zasiadko is redacteur van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.