AI en coronavirus

Infrabel zet Artificial Intelligence in om corona te bestrijden

De Belgische spoorbeheerder Infrabel ontwikkelde een systeem om zijn personeel te ondersteunen bij het houden van voldoende afstand en het dragen van mondkapjes. Sensoren zorgen er voor dat er een alarmsignaal afgaat wanneer mensen te dichtbij komen of geen mondkapje dragen.

Infrabel maakte voor de ontwikkeling van het systeem gebruik van lopende eigen onderzoeken en projecten naar de inzet van kunstmatige intelligentie. De Belgische spoorbeheerder was al van plan om sensoren en algoritmen in te zetten om zijn personeel te controleren op het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) zoals veiligheidsbrillen, helmen en handschoenen. En daarnaast om gevaarlijke situaties op het spoor snel te kunnen signaleren.

Polsbanden

Infrabel heeft een honderdtal individuele zendertjes besteld. Die kunnen als polsband gedragen worden of vastgemaakt worden op een helm. Ze gebruiken de zogenaamde UW-technologie (Ultra Wide Band) waardoor de zendertjes de afstand tot op 10 centimeter kunnen meten. Deze zendertjes worden voornamelijk op het terrein gebruikt. Ze kunnen trillen, een hoorbaar signaal uitsturen of knipperen wanneer twee monteurs te dicht bij elkaar staan. De privacy van de medewerkers wordt volgens Infrabel niet geschonden. De nieuwe hulpmiddelen worden in overleg met de personeelsvertegenwoordigers ingezet en zijn in lijn met de wetgeving en de regels rond de gegevensbescherming GDPR.

AI en coronavirus Infrabel

Door het systeem met een aantal aanpassingen versneld door te ontwikkelen, kan het nu worden ingezet in de gebouwen van Infrabel. Bijvoorbeeld in een kantine waar, onder normale omstandigheden, een dertigtal onderhoudsmensen zitten te eten. Door de coronamaatregelen is het aantal mensen dat in deze zaal toegelaten is, beperkt tot acht. Daarnaast moeten collega’s anderhalve meter afstand bewaren.

Eenrichtingsverkeer

Een sensor die permanent de ruimte scant, kan vaststellen of personen zich, misschien wel onbewust, te dicht bij elkaar bevinden of dat er te veel mensen aanwezig zijn in de ruimte. In de gangen van de Infrabel-gebouwen zien sensoren of mensen zich aan het eenrichtingverkeer houden, elkaar niet te dicht kruisen en hun mondmasker dragen. Het systeem is zelfs in staat om te zien wanneer het mondkapje verkeerd gedragen wordt, bijvoorbeeld wanneer de neus nog zichtbaar is boven het masker.

Na een testperiode in een Brussels gebouw van Infrabel worden de oplossingen nu uitgerold op vijf andere testlocaties van de Belgische infrastructuurbeheerder. De technologische innovatie werd ontwikkeld en gerealiseerd door de ICT-afdeling van Infrabel. Dit door karakteristieken van een driedimensionale omgeving te ontleden van een eenvoudig, tweedimensionaal camerabeeld. Het ontwikkelde algoritme is in staat om een reële situatie te analyseren in drie dimensies. Hierdoor kunnen de coördinaten van afzonderlijke individuen berekend worden zodat de afstand tussen hen bepaald kan worden.

Twee projecten

Al voor de coronacrisis werd binnen Infrabel en daar buiten al gekeken hoe de inzet van kunstmatige intelligentie kan worden aangepast aan de eisen en de specifieke risico’s van spoorwegberoepen. Twee projecten stonden bij Infrabel al in de steigers: Het herkennen, door sensoren, van het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) zoals veiligheidsbrillen of –handschoenen; En een detectiesysteem voor gevaarlijke situaties zoals een monteur die in de sporen valt. Infrabel is naar eigen zeggen een van de eerste bedrijven die dit soort hulpmiddelen ter beschikking kan stellen aan zijn personeel. Verschillende bedrijven hebben al interesse getoond in het systeem.

Lees meer in ons Dossier over het coronavirus.

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.