Nokia spoorcommunicatie

UIC publiceert specificaties toekomstig communicatiesysteem spoor

De International Union of Railways (UIC) heeft twee belangrijke specificaties vrijgegeven voor het Future Railway Mobile Communication System (FRMCS). FRMCS moet op termijn het communicatiesysteem GSM-R voor het spoor gaan vervangen en maakt gebruik van 5G. De verwachting is dat het systeem voor snellere en betrouwbaardere communicatie van systemen zoals ERTMS gaat zorgen.

De specificaties betreffen vereisten voor de apparatuur aan boord van de treinen en de migratie van GSM-R naar FRMCS. UIC is van plan om de eerste editie van het ‘FRMCS-ecosysteem’ rond het eerste kwartaal van 2025 beschikbaar te stellen voor aanbesteding.

UIC geeft aan ‘ondanks de coronacrisis’ door te kunnen gaan ‘met de ontwikkeling van de nieuwe standaard’. Het is de spoororganisatie gelukt om met ‘vaker online vergaderen’ het werkritme te behouden. Doordat het werk doorging, kon de TOBA-werkgroep (Telecom On-Board Architecture) op 16 april twee specificaties publiceren. Deze zijn uitgebracht binnen het UIC FRMCS-programma dat is gericht op het ontwikkelen van de technische voorwaarden voor de 5G FRMCS. Het is de bedoeling dat de eerste editie van het FRMCS-ecosysteem in het eerste kwartaal van 2025 wordt opgeleverd.

TOBA 7510

De eerste specificatie wordt de ‘FRMCS On-Board Architecture Functional Requirements Specification (FRS)’ genoemd (code TOBA 7510 versie 0.2.0). Het definieert de specifieke vereisten voor het FRMCS-systeem voor treinmaterieel, functionele vereisten en de noodzakelijke systeeminterfaces.

De UIC-werkgroep heeft de nieuwe norm ter beoordeling naar diverse internationale spoororganisaties gestuurd, zoals ERA, CER, EIM, de ERTMS User Group, OCORA en Shift2Rail. Zij zullen hun opmerkingen uiterlijk 18 mei indienen. De stabiele versie van het systeem zal volgens de planning van UIC omstreeks juni worden uitgebracht.

TOBA 7540

De tweede specificatie staat bekend als de ‘FRMCS Telecom On-Board Migration Scenarios’ (code TOBA 7540 versie 1.0.0). Het is gebaseerd op het eerder uitgebrachte document ‘Description and Evaluation of Possible FRMCS Migration Variants for Existing ETCS and Cab Radio On-Board Units’ (code TOBA 7515 versie 1.2.0), dat is gericht op de beslissing van de ERA CCS-controlegroep over het voorkeursscenario voor ETCS-migratie naar FRMCS.

Volgens UIC is de TOBA 7540-specificatie bedoeld om de relevante scenario’s voor migratie van GSM-R naar FRMCS voor ETCS, voor Cab Radio (spraaktoepassingen inclusief de essentiële noodoproep voor spoorwegen) voor te stellen en te analyseren.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Mykola Zasiadko

Mykola Zasiadko is redacteur van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.nl.

1 reactie op “UIC publiceert specificaties toekomstig communicatiesysteem spoor”

Arco Sierts|11.06.20|18:29

Jawel: alweer een ongetwijfeld metersdikke technoburocratische systeemspecificatie van alweer een Nieuw Uiterst Complex Technisch Systeem. Nieuw & nog beter, want met 5G-technologie! Nou, dan moet het wel toppie worden ;-)

Ondertussen omvat een ETCS-packet amper enkele bytes per seconde. Veel wezenlijker is de betrouwbaarheid van overdracht: geen packet mag verdwijnen of vertraagd doorkomen. Dat vereist iets anders, nl parallele communicatieredundantie. Maar ja, dat snapt men niet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.