Lineas Loc

Alstom gaat automatisch rangeren testen met Lineas en ProRail

Spoorbeheerder ProRail gaat dit jaar en komend jaar samen met de Belgische spoorgoederenvervoerder Lineas een proef doen met het automatisch rangeren van goederentreinen. Alstom is geselecteerd als leverancier van de kennis en de techniek.

Meerdere partijen dienden dit jaar een voorstel in voor de proef, dat van Alstom werd uiteindelijk gekozen op basis van de vastgestelde criteria. De proef zal plaatsvinden op een nog nader te bepalen NCBG (Niet-centraal bediend gebied) zoals een opstel- of rangeerterrein.

ATO-boost

Het doel van ProRail is om samen met marktpartijen zoveel mogelijk te leren van deze proef en deze kennis te delen met alle betrokken partijen, om daarmee de innovatie rondom ATO (Automatic Train Operation) een boost te kunnen geven. De resultaten van de proef worden breed gedeeld met zowel marktpartijen als Europese collega spoorinfrabeheerders. Op die manier wordt volgens ProRail een level playing field voor ATO behouden ondanks dat de opdracht niet openbaar werd aanbesteed.

Alstom gaat een HLR77 dieselhydraulische rangeerlocomotief van Lineas uitrusten met de techniek om automatisch te kunnen rangeren.  “Een zeer innovatief project dat volledig in lijn is met onze strategie en ambitie  om driving automation op het hoofdspoorlijnen naar het niveau van GoA4 (Grade of Automation level 4) te brengen. Ik kijk er ontzettend naar uit om samen met de teams van Lineas en ProRail te beginnen met testen”, schrijft Sebastiaan van der Zee van Alstom op zijn Linkedin-pagina.

Betuweroute

Alstom was in 2018 ook betrokken bij een ATO-test met een goederenlocomotief van Rotterdam Rail Feeding op de Betuweroute. Destijds werd er onder Grade of Automation level 2 (GoA2) gereden. De trein neemt hierbij bepaalde rijtaken over van de machinist, maar de machinist is wel in de cabine aanwezig en houdt toezicht. De locomotief legde toen een traject van 100 kilometer in beide richtingen af, waarbij verschillende functionaliteiten van het systeem werden getest.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.