SNCF-autonomous-train

SNCF voert proef uit met zelfrijdende trein zonder machinist

De Franse spoorwegmaatschappij SNCF voerde onlangs een succesvolle test uit met een zelfrijdende trein zonder machinst. Het voertuig werd op afstand bediend en legde een traject van vier kilometer af. SNCF wil over vier jaar een prototype gereed hebben van zowel een autonome goederen- als een reizigerstrein.

De tests met Automatic Train Operation (ATO) werden uitgevoerd tussen de stations Villeneuve-Saint-Georges (Val-de-Marne) en Juvisy (Essonne). Aan de testrit ging een achttien maanden durend ontwikkelingstraject vooraf. SNCF werkt hierbij samen met het technisch onderzoeksinstituut Railenium, technologiebedrijven Actia Telecom en Thales en het Franse ruimtevaartlaboratorium CNES. In de komende maanden wordt door alle betrokken partijen verder gewerkt om de efficiency van de technologie en hardware te verbeteren. Voor dit najaar staan tests met autonome goederentreinen op de planning.

Telecontrole

Om de besturing op afstand mogelijk te maken, is de trein uitgerust met sensoren en camera’s die informatie uit de trein en op het spoor doorsturen naar een controle centrum. Vanuit hieruit wordt de trein door mensen bestuurd. Tijdens de tests werden twee verschillende dataverbindingen getest: satelliet en LTE/ 4G standard.

De tekst loopt door onder de foto.

Cameras-and-sensors-of-SNCF-autonomous-trainCameras en sensoren zijn aangebracht op de voorkant van de trein, bron: SNCF

Volgens Luc Laroche, directeur van het ATO-project bij SNCF, zijn de tests een cruciale stap in de richting van de implementatie van zelfrijdende treinen. “Nu we er in geslaagd zijn deze stap te zetten, kunnen we veel vooruitgang boeken op verschillende technische aspecten. De eerste is het visualiseringsysteem aan de voorkant van de trein, vervolgens de telecommunicatie-middelen tussen de trein en de wal en tenslotte de besturing van de trein met digitale signalen. Maar de inzet van besturing op afstand is ook een hele belangrijke stap naar de handen helemaal van de bediening nemen en de trein volledig zelfstandig te laten rijden in bepaalde situaties”, aldus Laroche.

De tekst loopt door onder de foto.

Control-centre-for-SNCF-autonomous-train

Het controle centrum van waaruit de trein bestuurd wordt, bron: SNCF

Nieuwe beroepen

Volgens Laroche vraagt de ontwikkeling van ATO om nieuwe vaardigheden en ontstaan er nieuwe beroepen binnen de spoorbranche. “Op afstand besturen, Téléconduire in het Frans, is op zichzelf al een manier van besturen die veelbelovend lijkt. Hier is al een nieuwe functie uit voortgekomen: de Téléconducteur. Daarnaast is er behoefte ontstaan aan iemand die toezicht houdt en een aantal andere beroepen die gaandeweg ontstaan tijdens het ATO-project”, aldus de manager. Hij merkt ook nog op dat ATO gebruikt zou kunnen worden voor rangeerwerk, de last mile of in onderhoudswerkplaatsen en depots.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.