Nieuwe meetmethode maakt spoordefecten eerder zichtbaar
Bij de proef met sensoren op twee reizigerstreinen zijn de eerste defecten op het spoor al in een vroegtijdig stadium opgespoord. De nieuwe meetmethode moet ertoe leiden dat problemen zoals verzakkingen, wisselbeschadigingen en spoorstaafdefecten eerder worden gesignaleerd en verholpen. Dat kan mogelijk een deel van de treinvertragingen voorkomen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Deze innovatie is al een paar jaar in werking bij de klanten van Sensornet. Alle eer aan de vervoerders RET, HTM, Provincie Utrecht en onze kennispartners DGMR en Ricardo Nederland. Al enige tijd geleden ook gedemonstreerd bij Prorail.
Heel fijn om problemen te kunnen voorkomen, het bijhouden van problemen die door fysieke mensen worden gemeld + het oplossen daarvan lijkt moeilijker. Probleem ligt onder andere ook bij de meettreinen die alleen op de hoofdtrajecten rijden en juist niet op rangeersporen, de ontsporing bij sloe had voorkomen kunnen worden dankzij inspecties. Bij ProRail worden nog altijd pas problemen aangemeld als er drie opeenvolgende treinen hetzelfde probleem moeten gehad hebben(excl. veiligheidsstoringen).