inbouwen sensoren

Nieuwe meetmethode maakt spoordefecten eerder zichtbaar

Bij de proef met sensoren op twee reizigerstreinen zijn de eerste defecten op het spoor al in een vroegtijdig stadium opgespoord. De nieuwe meetmethode moet ertoe leiden dat problemen zoals verzakkingen, wisselbeschadigingen en spoorstaafdefecten eerder worden gesignaleerd en verholpen. Dat kan mogelijk een deel van de treinvertragingen voorkomen.

ProRail, NS en de Technische Universiteit Delft zijn onlangs gestart met een proef waarin sensoren op twee reizigerstreinen continu de conditie van het spoor in de gaten houden. Doen zich grote onregelmatigheden voor, dan kan de spoorbeheerder direct ingrijpen om eventuele problemen te voorkomen.

Tot nu toe worden metingen uitgevoerd met speciale meettreinen. Deze monitoren ongeveer twee keer paar jaar het hele spoor. Door sensoren te plaatsen op reizigerstreinen wordt het mogelijk om de staat van het spoor voortdurend te meten.

Dashboard

De twee treinen die betrokken zijn bij de proef rijden in de reguliere dienstregeling. Het gaat om een sprinter van het type SLT en een dubbeldekker van het type VIRM. De sensoren op de twee treinen meten geluid, temperatuur, luchtvochtigheid en locatie. Daarnaast meten ze de bewegingen en trillingen van de wielen van de trein.

Op een dashboard dat ProRail heeft ontwikkeld, worden de grootste afwijkingen in de gemeten waardes zichtbaar. Het dashboard is sinds januari in gebruik. Grote onregelmatigheden kunnen erop wijzen dat er iets mis is. Op basis van de meetresultaten heeft ProRail tot nu toe op veertien plaatsen inspecties uitgevoerd. Op dertien locaties bleken er inderdaad defecten aan onderdelen in de rails en wissels te zijn. Die zijn meteen hersteld.

Camino

De twee treinen met sensoren komen voort uit het project Camino, een samenwerkingsproject van ProRail en NS om nieuwe manieren van meten met sensoren te testen. De opzet is dat meer partijen uit de spoorsector aansluiten bij het project. Als de proef succesvol is, worden meer reizigerstreinen uitgerust sensoren.

Auteur: Yvonne Ton

2 reacties op “Nieuwe meetmethode maakt spoordefecten eerder zichtbaar”

Sensor Net|22.02.19|20:33

Deze innovatie is al een paar jaar in werking bij de klanten van Sensornet. Alle eer aan de vervoerders RET, HTM, Provincie Utrecht en onze kennispartners DGMR en Ricardo Nederland. Al enige tijd geleden ook gedemonstreerd bij Prorail.

Sven Feenstra Kuiper|24.02.19|01:08

Heel fijn om problemen te kunnen voorkomen, het bijhouden van problemen die door fysieke mensen worden gemeld + het oplossen daarvan lijkt moeilijker. Probleem ligt onder andere ook bij de meettreinen die alleen op de hoofdtrajecten rijden en juist niet op rangeersporen, de ontsporing bij sloe had voorkomen kunnen worden dankzij inspecties. Bij ProRail worden nog altijd pas problemen aangemeld als er drie opeenvolgende treinen hetzelfde probleem moeten gehad hebben(excl. veiligheidsstoringen).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.