De proef op de Betuweroute wordt uitgevoerd met een BR203-locomotief van Rotterdam Rail Feeding

Eerste testrit met autonoom rijden op Betuweroute

Samen met Alstom en Rotterdam Rail Feeding (RRF) voert ProRail woensdag op de Betuweroute een testrit uit met een zelfrijdende locomotief. Begin dit jaar maakten de partijen er al afspraken over. Met die test wil de spoorbeheerder inzicht krijgen in hoe Automatic Train Operation (ATO) kan helpen om verdere groei van personen- en goederenvervoer op het spoor mogelijk te maken. Treinen die uitgerust zijn met ATO kunnen immers dichter op elkaar rijden.

Geautomatiseerd vervoer op het spoor betekent niet meteen dat er helemaal geen machinist meer nodig is. ProRail bekijkt vier niveaus van automatisering. Het eerste niveau is vergelijkbaar met de automatische piloot in een vliegtuig.

Een stap verder gaat niveau 2: een vorm van cruisecontrol, waarbij de machinist wordt ondersteund bij het laten rijden en stoppen van de trein. Bij ATO-niveau 3 is er geen machinist meer nodig om de trein te laten rijden en bij niveau 4 ontbreekt zelfs al het personeel op de trein en rijdt de trein volledig autonoom. Er zijn dus ook geen medewerkers meer die toezien op veilig in- en uitstappen of die kunnen ingrijpen in geval van nood.

Simulatoren

Welke mate van automatisering uiteindelijk op het Nederlandse spoor te verwachten is, valt nu nog niet te zeggen. Dat moeten vooral de vervoerders bepalen. In de twee testritten die ProRail gepland heeft, gaat het om niveau 2. Er is dus wel een machinist op de trein en ook treinverkeersleiders zijn nauw bij de proef betrokken. Behalve de proef woensdag op de Betuweroute wordt er binnenkort ook een testrit gereden met een passagierstrein. Dat gebeurt in Groningen, in samenwerking met Arriva.

Het testen met Automatic Train Operation gebeurt daarnaast ook virtueel. Met simulatoren test ProRail onder meer de dienstregeling. Machinisten kunnen ervaren hoe het is als ze geautomatiseerd ondersteund worden.

Metro

Eerder dit jaar gaf directeur Alwin van Meeteren van Alstom Utrecht tijdens InnnoTrans in Berlijn al een technische toelichting op de proef. Daarbij gaf hij aan dat ATO bij de metro al volop in gebruik is. Zo introduceerde Alstom vijftien jaar geleden al ATO bij de metro in Singapore. Inmiddels rijden er al op verschillende plekken in de wereld volledig zelfrijdende metro’s. Om ook op het spoor autonoom te kunnen rijden is het onder meer nodig om meer inzicht te krijgen in objectdetectie. Daarom worden tijdens de testrit dan ook sensoren getest die objecten in de spoorbaan herkennen.

ProRail ziet de techniek niet alleen als mogelijkheid om verdere groei in goede banen te leiden, maar ook om de achterstand op het gebied van autonoom rijden in te halen die van het spoor heeft in vergelijking met metrosystemen.

Lees ook:

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Eerste testrit met autonoom rijden op Betuweroute”

Pat Rick|19.12.18|15:04

Metro’s rijden al sinds 1983 autonoom in Lille en sinds 1981 in Kobe, Japan.

Het is goed om de treinen dichter op elkaar te laten rijden en zo voor meer capaciteit op het baanvak te zorgen. Maar men moet niet denken dat men treinen kan laten rijden als metro’s (want metro’s zijn anders en kunnen veel hogere frequenties aan, 45 – 60 per uur, en treinen niet eens de helft). NS/ProRail zijn wel bezig om metro te spelen wat miljarden gaat kosten. Uiteindelijk moet men toch echte metro aanleggen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.