
Eerste testrit met autonoom rijden op Betuweroute
Bron: Wikimedia Commons https://commons.wikimedia.org/wiki/File:RRF_16_17_BR_203_pic1.JPG
Samen met Alstom en Rotterdam Rail Feeding (RRF) voert ProRail woensdag op de Betuweroute een testrit uit met een zelfrijdende locomotief. Begin dit jaar maakten de partijen er al afspraken over. Met die test wil de spoorbeheerder inzicht krijgen in hoe Automatic Train Operation (ATO) kan helpen om verdere groei van personen- en goederenvervoer op het spoor mogelijk te maken. Treinen die uitgerust zijn met ATO kunnen immers dichter op elkaar rijden.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Metro’s rijden al sinds 1983 autonoom in Lille en sinds 1981 in Kobe, Japan.
Het is goed om de treinen dichter op elkaar te laten rijden en zo voor meer capaciteit op het baanvak te zorgen. Maar men moet niet denken dat men treinen kan laten rijden als metro’s (want metro’s zijn anders en kunnen veel hogere frequenties aan, 45 – 60 per uur, en treinen niet eens de helft). NS/ProRail zijn wel bezig om metro te spelen wat miljarden gaat kosten. Uiteindelijk moet men toch echte metro aanleggen.