Pascal Rooms, NMBS

NMBS verbetert service aan reiziger met digitaal informatieplatform

De Belgische spoorvervoerder NMBS zet sterk in op meer en betere service voor de klant. Dat is ook nodig omdat aan het huidige monopolie door privatisering een einde zal komen. Het ITRIS-project, dat draait om een digitaal informatieplatform, is één van de manieren waarop de NMBS zich op die toekomst voorbereidt. Het project is opgebouwd rond kerntaken als ticketcontrole, ticketverkoop, veiligheid garanderen en informatievoorziening.

Pascal Rooms werkt voor de Dienst Treinbegeleiding van NMBS, waar hij zich specifiek met technische ondersteuning bezighoudt. ITRIS werd volledig intern ontwikkeld door het spoorbedrijf, vertelde Rooms op RailTech 2017. “We hebben met ITRIS ook rekening gehouden met de nieuwe vertrekprocedure die in België zal worden uitgerold. Momenteel is het nog zo dat de trein vertrekt met nog één openstaande deur. In het nieuwe systeem zal daar een einde aan komen en vertrekt de trein veilig met gesloten deuren.”

“Voor een veilig vertrek moet het treinpersoneel tevens over real-time informatie kunnen beschikken, iets waar de ITRIS-apparaten eveneens in voorzien. Soms is de trein langer dan het perron. Onze mensen op de trein krijgen dan de informatie door dat op het volgende station een deel van de trein niet aan het perron zal staan. De reizigers kunnen dan naar het juiste deel van de trein worden gestuurd.” Maar er wordt uiteraard ook informatie over vertragingen en verstoringen doorgegeven.

Robuuste tablet

De up to date-informatie wordt ook gebruikt om reizigers desgewenst van actuele informatie te voorzien. “Natuurlijk zijn daar apps voor, maar met name veel oudere reizigers vragen nog vaak om dergelijke informatie”, aldus Rooms. Het hele concept is gericht op de gebruiksvriendelijkheid. “Maar we hebben ook gekozen voor een robuuste variant van de tablet: waterdicht, warmtebestendig en stootvast. Ze worden immers zowel binnen als buiten gebruikt, en ze krijgen nogal eens wat te verduren. De apparaten zijn ook wel eens het mikpunt van agressieve reizigers.”

Overigens draagt het treinpersoneel van NMBS twee apparaten met zich mee: de wat grotere tablet en een kleiner apparaat. Die laatste is nodig vanwege de betaalterminal die nog niet in tablets was geïntegreerd toen NMBS dit project startte. Nu dat wel kan, stapt men echter niet over, want het is ergonomisch verantwoord om ook met het kleinere apparaat te kunnen werken. Alleen de tablet staat met wifi of 4G in verbinding; alle informatie die daar binnenkomt gaat via bluetooth ook naar het kleinere apparaat.

Geen printer

Voor het overige hebben beide apparaten dezelfde functies: ticketcontrole, informatievoorziening, connectiviteit en meer. In totaal hebben ze 180 functionaliteiten. “Tickets printen kan dan weer niet, omdat een printer vrij zwaar is en dat botst met het ergonomische uitgangspunt van de apparaten. De tickets die op de trein worden verkocht kunnen op bestaande of tijdelijke smartcards worden gezet. Nadeel is dat mensen hun ticket niet meer zien, maar hier zijn geen grote bezwaren op gekomen. Mensen hebben nog wel steeds de optie om bij automaten of online een betaalbewijs te printen.”

De systemen draaien op Windows 8.1; volgend jaar volgt de update naar Windows 10. En daar houden de toekomstplannen niet op. “We willen ITRIS zeker gaan integreren met de apps die we nu al hebben en gebruiken. Zo moet het bijvoorbeeld mogelijk worden om het digitale ticket direct over te zetten van de NMBS-tablet naar de smartphone van de klant”, aldus Rooms. “Dat is ook weer een manier om de dienstverlening aan de klant naar een nog hoger niveau te tillen.”

Auteur: Vincent

Vincent Krabbendam is redacteur bij ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.