Eerste goederentrein over de spoorbrug van het Albertkanaal

Infrabel opent geëlektrificeerde spoorlijn tussen Genk-Goederen en Bilzen

Foto: Infrabel

Spoorbeheerder Infrabel heeft maandag de geëlektrificeerde goederenspoorlijn tussen emplacement Genk-Goederen en Bilzen officieel in gebruik genomen. In het project is in totaal 20 miljoen euro geïnvesteerd, waarvan een deel kwam uit het Europese RRF-fonds (Recovery and Resilience Facility) dat bedoeld is om de negatieve impact van de coronapandemie op te vangen.

De werkzaamheden tussen het goederenemplacement Genk-Goederen en de vertakking Rooierweg in Bilzen zijn in mei vorig jaar gestart. Het project is gecombineerd met werk aan de Vlaamse Waterweg voor een nieuwe spoorbrug over het Albertkanaal.

Snellere verbinding naar Duitsland

Volgens Infrabel komt het spoorproject ten goede aan het goederenverkeer langs de spooras Antwerpen-Duitse grens wat positief is voor de havens en de Belgische economie. De goederentreinen vanuit Genk-Goederen kunnen via de nieuwe verbinding sneller naar Duitsland rijden. Voorheen ging het goederenverkeer via Hasselt, wat daarmee wordt ontlast.

In totaal zijn er op de 12,5 kilometer lange spoorlijn tussen Genk-Goederen en Bilzen 300 bovenleidingspalen geplaatst en 84 kilometer aan draden en kabels voor de bovenleiding. Infrabel wijst erop dat met de ingebruikname van de nieuwe spoorlijn 90 procent van het Belgische hoofdspoor (zo’n 5.900 kilometer) is geëlektrificeerd.

In de periode 2022-2024 investeert Infrabel 2,5 miljard uit het reguliere budget in de veiligheid, punctualiteit en capaciteit van het spoornet. Bovenop dit bedrag worden voor de periode 2022-2024 twee bijkomende steunmaatregelen vrijgemaakt: één van 135 miljoen euro via de Europese RRF-middelen en één van 222 miljoen euro via het Belgische herstelplan (voor 2022-2024).

De Europese middelen worden voornamelijk gebruikt voor de noodzakelijke verdere modernisering van het spoornet. In het Belgische herstelplan dient 180 van de 222 miljoen euro ter ondersteuning van het spoorgoederenvervoer en gaat het resterende saldo naar de werken aan de As 3 (lijn Brussel-Luxemburg).

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Infrabel opent geëlektrificeerde spoorlijn tussen Genk-Goederen en Bilzen”

Pat Rick|01.04.22|14:43

20 miljoen voor 8-10 km is ongeveer 2-2,5 miljoen per km. Vergelijkbaar met Mol-Hamont. Infrabel is ongeveer de helft goedkoper dan ProRail.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.