blusoefening Waalhaven-Zuid, foto: ProRail

Verbod op rangeren met gevaarlijke stoffen op Waalhaven Zuid is ‘funest voor de sector’

Belangenorganisatie RailGood vreest dat het rangeren van goederentreinen met gevaarlijke stoffen op Waalhaven Zuid op 1 januari 2023 opnieuw stil kan komen te liggen. ProRail heeft tot die datum de tijd om  werkende permanente blusvoorzieningen te installeren op het emplacement, maar geeft nu aan de deadline niet te kunnen halen waardoor een rangeerverbod dreigt. “Een verbod op rangeren is funest voor de sector”, aldus directeur Hans-Willem Vroon van RailGood. 

ProRail komt 63 miljoen euro tekort om de permanente blusvoorzieningen op Waalhaven Zuid in orde te maken, waardoor het werk mogelijk niet op de afgesproken opleverdatum 1 januari 2023 voltooid kan worden. Dat betekent mogelijk dat er vanaf die datum niet meer gerangeerd kan worden met gevaarlijke stoffen.

Rangeren met gevaarlijke stoffen

Het rangeren met gevaarlijke stoffen op het emplacement in het Rotterdamse havengebied werd in september 2019 stilgelegd. De blusvoorzieningen bleken niet te voldoen, waardoor geen veilige inzet van de hulpdiensten kon worden gegarandeerd. Sinds april 2021 wordt er een blustrein ingezet als tijdelijke oplossing voor het rangeren met gevaarlijke stoffen. Maar deze vergunning geldt tot 1 januari 2023 en nu geeft ProRail aan de deadline voor het aanleggen een permanente blusvoorziening niet te halen.

“Het is te zot voor woorden. Een groot deel van het intermodaal vervoer in Nederland kent een aankomst of vertrek op emplacement Waalhaven-Zuid.” Vroon wijst erop dat het rapport Crisislab in 2020 al de vinger op de zere plek legde. “Waar het bij ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan schort, is dat het teveel blijft bij aanbevelingen, in plaats van dat ze echt fundamenteel doorpakken. Dit met de juiste expertise aan boord en redelijke en uniforme regelgeving en normen voor ProRail.”

Dreiging met dwangsom

Samen met de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond heeft de gemeente de afgelopen jaren meermaals gedreigd met een dwangsom aan de spoorbeheerder vanwege diverse veiligheidsovertredingen. In 2020 heeft Rotterdam de maximaal mogelijke termijn van uitstel aan ProRail verleend tot 1 januari 2023 om te voldoen aan de veiligheidseisen.

“Het zal toch niet weer gebeuren dat het rangeren met gevaarlijke stoffen op Waalhaven verboden gaat worden”, zegt Hans Willem Vroon. “Het aan- en afkoppelen van locomotieven is sowieso niet onveilig. Lokwissel op Waalhaven is nodig omdat veel trajecten en terminals geen bovenleiding (kunnen) hebben.” Een verbod op het rangeren met wagens met gevaarlijke stoffen is niet alleen funest voor het spoorgoederenvervoer, maar ook voor het (petro)chemische cluster in de haven, stelt de directeur van RailGood.

Volgens hem is het niet uit te leggen aan de Nederlandse bevolking dat de gevaarlijke stoffen dan maar per vrachtwagen moeten worden vervoerd. “Spoorvervoer is veel veiliger. Elders rangeren is fors duurder. In 2023 is er weinig ruimte elders te rangeren omdat de rangeerheuvel Kijfhoek vervangen moet worden en er op nabije emplacementen nauwelijks restruimte is.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.