Goederentrein, spoorlijn, Betuweroute, foto: @Jan van der Vaart

Toename spoorgoederenvervoer ondanks coronapandemie

Goederentrein, spoorlijn, Betuweroute, foto: @Jan van der Vaart

In 2021 is het spoorgoederenvervoer van de Rotterdamse haven naar Duitsland en vice versa met 7 procent toegenomen ten opzichte van 2020. Ten opzichte van de 2019, het jaar voor corona, is de stijging 3 procent. Dat blijkt uit het jaarrapport ‘Ontwikkeling spoorgoederenverkeer in Nederland’ van ProRail.

2021 is volgens ProRail “het drukste jaar ooit gemeten als het gaat om vervoer van goederen over het spoor”. Nog nooit reden er zoveel treinen over de grens met Duitsland en van en naar de Rotterdamse haven als vorig jaar. Dit is opvallend, omdat veel werkzaamheden en de weersomstandigheden ervoor zorgden dat het spoorgoederenvervoer niet altijd door kon rijden.

Spoorgoederenvervoer richting Duitsland neemt toe

Er passeerden vorig jaar 46.600 goederentreinen de grensovergangen met Duitsland. Daarmee neemt het spoorgoederenvervoer richting onze oosterburen, ondanks de pandemie met 7 procent toe ten opzichte van 2020.

De Rotterdamse haven groeide ten opzichte van 2020 en 2019 met respectievelijk 10 en 6 procent tot 37.600 goederentreinen in 2021. Richting België reden minder treinen. In 2021 waren het er 12.200, een daling van 7 en 10 procent ten opzichte van 2020 en 2019.

Corona zorgde ervoor dat het goederenvervoer in 2020 enigszins daalde. Omdat het herstel al in 2020 inzette is het logisch dat het spoorgoederenverkeer is toegenomen in 2021. Vooral door de start van nieuwe containershuttles en meer ritten op bestaande verbindingen is het aantal goederentreinen ook hoger uitgekomen dan in 2019.

Spoorgoederenvervoer 2021, bron: ProRail

Omleidingen door werkzaamheden

Werk in Duitsland aan het derde spoor Zevenaar–Oberhausen en onderhoud tussen Venlo en Viersen had tot gevolg dat veel goederentreinen moesten worden omgeleid. Ook werkzaamheden voor de aansluiting van het Theemswegtracé op de Havenspoorlijn zorgde voor aanpassingen in het spoorverkeer.

Ook slechte weersomstandigheden zorgde voor hinder, zoals het winterweer van februari. Hevige regenval in juli zorgde voor veel schade aan spoorlijnen in België en de Duitse Eifel, waardoor ook goederentreinen van en naar Nederland uitvielen.

Lees hier het volledige rapport.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.