Achterhoek vreest aanleg Noordtak Betuweroute

Terwijl er in de Tweede Kamer steeds meer steun is voor de aanleg van de Noordtak van de Betuweroute, groeit de weerstand tegen de plannen in de Gelderse achterhoek. De keuze lijkt al gemaakt te zijn terwijl er nog alternatieven onderzocht moeten worden, is de kritiek vanuit de lokale politiek.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

5 reacties op “Achterhoek vreest aanleg Noordtak Betuweroute”

Joppe te Lindert|26.01.22|12:56

Wie verder kijkt dan de economie kan enkel stellen dat dit een rampzalig plan is. De Randstad drukt de plannen ons Achterhoekers door de strot. Wij laten ons niet zomaar gebruiken voor de plannen van de hoge heren uit het westen. Jammer dat de stem van de Achterhoeker niet terugkomt in dit artikel.

Marc Busio|26.01.22|16:46

De Achterhoekers kunnen gerust zijn: die Noordtak gaat er nooit komen. Om de paar jaar wordt dat plan weer van stal gehaald, om daarna weer te verdwijnen. Reden: de Betuweroute is onrendabel en de Noordtak zou dat goed moeten maken. Dat is kolder, want de werkelijke oorzaken zijn (1) te hoge tarieven voor de vervoerders, (2) veel buitendienststellingen aan Duitse zijde en (3) ongunstige route in vergelijking met de Brabantroute. Aanleg van deze Noordtak zou daarom gelijk staan aan geld weggooien

Illya Vaes|27.01.22|17:25

Opvallend genoeg hoor je nooit geluiden als “Een weg waarover dag en nacht vrachtwagens rijden, zal het woon- en leefklimaat van tienduizenden mensen aantasten”. Hoe zou dat komen? Omdat men er zelf op denkt te gaan rijden wellicht? De VVD denkt vast weer op kosten van het spoor de N18 uit te bouwen tot snelweg (zonder enig protest), net als de uitgebreide upgrade van de A15 bij de Betuweroute. En de A15 en N18 zijn ook niet rendabel (maak er maar tolwegen van, dan zie je wat het kost).

Nick Enschede|29.01.22|19:22

Ik hoor oa Pieter Omtzigt gelijk in de calimerohouding springen maar is er ook gekeken naar de voordelen van zo’n extra treinroute zoals regionale treinverbinding tussen Arnhem en Enschede? Ik denk dat de Achterhoek daar iets (economisch) aan kan hebben.

Edgar Kuijer|04.02.22|12:45

Ik lees veel reacties die er niet toe doen. Er zijn miljarden dus niet te duur. Oude verbindingen zijn niet toereikend en/of te schadelijk. De Achterhoek en Twente moeten juist zich ruimhartig laten compenseren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Achterhoek vreest aanleg Noordtak Betuweroute | SpoorPro.nl

Achterhoek vreest aanleg Noordtak Betuweroute

Terwijl er in de Tweede Kamer steeds meer steun is voor de aanleg van de Noordtak van de Betuweroute, groeit de weerstand tegen de plannen in de Gelderse achterhoek. De keuze lijkt al gemaakt te zijn terwijl er nog alternatieven onderzocht moeten worden, is de kritiek vanuit de lokale politiek.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

5 reacties op “Achterhoek vreest aanleg Noordtak Betuweroute”

Joppe te Lindert|26.01.22|12:56

Wie verder kijkt dan de economie kan enkel stellen dat dit een rampzalig plan is. De Randstad drukt de plannen ons Achterhoekers door de strot. Wij laten ons niet zomaar gebruiken voor de plannen van de hoge heren uit het westen. Jammer dat de stem van de Achterhoeker niet terugkomt in dit artikel.

Marc Busio|26.01.22|16:46

De Achterhoekers kunnen gerust zijn: die Noordtak gaat er nooit komen. Om de paar jaar wordt dat plan weer van stal gehaald, om daarna weer te verdwijnen. Reden: de Betuweroute is onrendabel en de Noordtak zou dat goed moeten maken. Dat is kolder, want de werkelijke oorzaken zijn (1) te hoge tarieven voor de vervoerders, (2) veel buitendienststellingen aan Duitse zijde en (3) ongunstige route in vergelijking met de Brabantroute. Aanleg van deze Noordtak zou daarom gelijk staan aan geld weggooien

Illya Vaes|27.01.22|17:25

Opvallend genoeg hoor je nooit geluiden als “Een weg waarover dag en nacht vrachtwagens rijden, zal het woon- en leefklimaat van tienduizenden mensen aantasten”. Hoe zou dat komen? Omdat men er zelf op denkt te gaan rijden wellicht? De VVD denkt vast weer op kosten van het spoor de N18 uit te bouwen tot snelweg (zonder enig protest), net als de uitgebreide upgrade van de A15 bij de Betuweroute. En de A15 en N18 zijn ook niet rendabel (maak er maar tolwegen van, dan zie je wat het kost).

Nick Enschede|29.01.22|19:22

Ik hoor oa Pieter Omtzigt gelijk in de calimerohouding springen maar is er ook gekeken naar de voordelen van zo’n extra treinroute zoals regionale treinverbinding tussen Arnhem en Enschede? Ik denk dat de Achterhoek daar iets (economisch) aan kan hebben.

Edgar Kuijer|04.02.22|12:45

Ik lees veel reacties die er niet toe doen. Er zijn miljarden dus niet te duur. Oude verbindingen zijn niet toereikend en/of te schadelijk. De Achterhoek en Twente moeten juist zich ruimhartig laten compenseren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.