Start van de test met de Digitale Automatische Koppeling in Berlijn

Goederentrein met Digitale Automatische Koppeling start testrit door Europa

In Berlijn is een goederentrein uitgerust met een Digitale Automatische Koppeling gestart met een maandenlange praktijktest door Europa. De federale minister van Digitaal en Transport Volker Wissing gaf woensdag het symbolische vertreksein voor het testprogramma. 

Een Digitale Automatische Koppeling (Digital Automatic Coupling) maakt het mogelijk om goederenwagens automatisch, zonder handmatige tussenkomst van een persoon, aan elkaar te koppelen. Ook remmen worden automatisch gekoppeld. DAC maakt daardoor snellere, geautomatiseerde rangeerprocessen mogelijk. Daarmee neemt de capaciteit van de goederenoverslag aanzienlijk toe.

Goederentrein kunnen langer en zwaarder worden

Goederentreinen kunnen met de nieuwe koppeltechniek langer en zwaarder worden. Daarnaast kunnen ze volgens Deutsche Bahn, die de start van het testprogramma aankondigde, beter “meezwemmen” tussen het overige treinverkeer, waardoor de capaciteit van het spoor in zijn totaliteit toeneemt.

De testtrein maakt deel uit van een onderzoeksproject waarin het federale ministerie voor Digitale Zaken en Transport (BMDV) 13 miljoen euro financiert. Er is een consortium van zes bedrijven bij betrokken. Naast DB en dochteronderneming DB Cargo zijn dit de Zwitserse en Oostenrijkse goederenspoorwegen SBB Cargo en Rail Cargo Austria, evenals de wagonhouders Ermewa, GATX Rail Europe en VTG. Het doel is EU-brede invoering van DAC.

Een Digitale Automatische Koppeling

Goederentrein rijdt door verschillende Europese landen

De DAC-goederentrein rijdt eerst van Duitsland naar Oostenrijk en vervolgens naar Zwitserland. Daarna volgen andere EU-landen. Het DAC-systeem wordt getest in andere rijsituaties dan in Duitsland mogelijk zou zijn. Deze omvatten steile hellingen, scherpere bochten of andere klimatologische omstandigheden. De testrit moet DAC naar serieproductie leiden.

Eind dit jaar wordt de finale beoordeling van de praktijktesten afgerond. In de afgelopen maanden zijn er testritten uitgevoerd op diverse spoorverbindingen in Duitsland en koppelingsproeven op rangeerterreinen.

‘DAC maakt goederenwagons slim en snel’

Volgens Volker Wissing, federaal minister van Digitale Zaken en Transport wordt met de invoering van DAC een probleem op dat al meer dan 70 jaar bestaat met de EU-brede introductie van een uniform automatisch koppelsysteem. Deze “broodnodige transformatie” kan volgens hem “niet nog een dag langer wachten”.

Daniela Gerd tom Markotten, DB-bestuurslid voor Digitalisering en Technologie: “De DAC maakt goederenwagens slim en snel: bij het aankoppelen, maar ook tijdens het rijden. Met deze technologie kunnen niet alleen meer goederenwagons op de rails rijden, het maakt ook een verdichting van het treinverkeer mogelijk wat iedereen ten goede komt.”

Sigrid Nikutta, DB-bestuurslid voor goederenvervoer, wijst erop dat de nieuwe koppeling het harde werk op emplacementen verandert. “Zo’n 70.000 keer per dag moeten onze medewerkers bij het rangeren de koppelbeugels, die tot twintig kilo kunnen wegen, op schouderhoogte balanceren om treinen te koppelen.”

Mark Gökceli, Chief Technology Officer bij ÖBB geeft tijdens RailTech Europe een presentatie over het DAC-programma. Bezoek de conferentiewebsite voor meer informatie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.