Een goederentrein op de Betuweroute, foto: ProRail

DB Cargo en ProRail starten ATO-test op de Betuweroute

Op de Betuweroute startte deze maand een nieuw ATO (Automatic Train Operation) testproject. Het gaat om een Duits-Nederlandse samenwerking die loopt tot eind 2025. Het project bestaat onder meer uit een proefrit van een jaar op het Nederlandse deel van de Betuweroute.

Het project wordt gefinancierd door het Duitse ministerie van Verkeer en Digitale Infrastructuur en kost 18,9 miljoen euro, daarvan gaat 17,5 miljoen euro naar DB Cargo AG. Naast DB Cargo zijn ook Digital Rail Germany (DSD), het German Aerospace Centre (DLR) en ProRail bij het project betrokken. De Nederlandse spoorbeheerder bevestigt dat het project van start gaat, maar geeft hierover meer informatie tijdens het ATO-congres dat op 14 oktober plaatsvindt in Utrecht.

Intentieverklaring

De test is volgens Deutsche Bahn een belangrijk onderdeel van de intentieverklaring die Nederland en Duitsland in 2019 tekenden voor een samenwerking ter bevordering van het goederenvervoer per spoor. De verklaring werd destijds opgesteld en ondertekend door vertegenwoordigers van de spoorgoederensector in beide landen en de Duitse en Nederlandse ministeries van Verkeer. Het automatiseren van de treinoperatie moet leiden tot een betere benutting van de capaciteit op het spoor en een verbetering van de transportkwaliteit door te rijden met de optimale snelheid.

Het is niet de eerste keer dat er getest wordt met zelfrijdende treinen op de Betuweroute. In 2018 deden Alstom, Rotterdam Rail Feeding en ProRail al een test met een goederenlocomotief. Het ging destijds om twee testritten Op GoA level 2, er zat dus wel een machinist op de trein en ook treinverkeersleiders waren nauw bij de proef betrokken. Wat er nu precies getest gaat worden en welke Grade of Automation wordt toegepast is niet bekendgemaakt.

Vakblad SpoorPro en ProRail organiseren op 14 oktober een congres over automatisch rijdende treinen in Jaarbeurs Utrecht. Bezoek de website van het evenement voor meer informatie.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

DB Cargo en ProRail starten ATO-test op de Betuweroute | SpoorPro.nl
Een goederentrein op de Betuweroute, foto: ProRail

DB Cargo en ProRail starten ATO-test op de Betuweroute

Op de Betuweroute startte deze maand een nieuw ATO (Automatic Train Operation) testproject. Het gaat om een Duits-Nederlandse samenwerking die loopt tot eind 2025. Het project bestaat onder meer uit een proefrit van een jaar op het Nederlandse deel van de Betuweroute.

Het project wordt gefinancierd door het Duitse ministerie van Verkeer en Digitale Infrastructuur en kost 18,9 miljoen euro, daarvan gaat 17,5 miljoen euro naar DB Cargo AG. Naast DB Cargo zijn ook Digital Rail Germany (DSD), het German Aerospace Centre (DLR) en ProRail bij het project betrokken. De Nederlandse spoorbeheerder bevestigt dat het project van start gaat, maar geeft hierover meer informatie tijdens het ATO-congres dat op 14 oktober plaatsvindt in Utrecht.

Intentieverklaring

De test is volgens Deutsche Bahn een belangrijk onderdeel van de intentieverklaring die Nederland en Duitsland in 2019 tekenden voor een samenwerking ter bevordering van het goederenvervoer per spoor. De verklaring werd destijds opgesteld en ondertekend door vertegenwoordigers van de spoorgoederensector in beide landen en de Duitse en Nederlandse ministeries van Verkeer. Het automatiseren van de treinoperatie moet leiden tot een betere benutting van de capaciteit op het spoor en een verbetering van de transportkwaliteit door te rijden met de optimale snelheid.

Het is niet de eerste keer dat er getest wordt met zelfrijdende treinen op de Betuweroute. In 2018 deden Alstom, Rotterdam Rail Feeding en ProRail al een test met een goederenlocomotief. Het ging destijds om twee testritten Op GoA level 2, er zat dus wel een machinist op de trein en ook treinverkeersleiders waren nauw bij de proef betrokken. Wat er nu precies getest gaat worden en welke Grade of Automation wordt toegepast is niet bekendgemaakt.

Vakblad SpoorPro en ProRail organiseren op 14 oktober een congres over automatisch rijdende treinen in Jaarbeurs Utrecht. Bezoek de website van het evenement voor meer informatie.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.