Havenspoorlijn Rotterdam

ProRail hoopt na pilot minder treinen stil te zetten vanwege wieldefecten

ProRail moet per maand ongeveer twaalf treinen in heel Nederland stil zetten doordat deze te hete wielen hebben, veelal veroorzaakt door aanlopende remmen. Dat zegt Bas van Wijhe, Informatie Specialist bij ProRail, in de uitzending van SpoorProTV. De pilot loopt nog tot het einde van het jaar.

Ook scheefbeladen treinen of goederentreinen met te hoge aslasten kunnen voor problemen zorgen. Door middel van data-uitwisseling hoopt ProRail dat materieeleigenaren, vervoerders en verladers hun processen onder de loep kunnen nemen.

Via deze zogeheten Wayside Train Monitoring-Systemen, zoals Hotbox-systemen en WILD-systemen, kan ProRail onder meer de temperatuur meten van aspotten en wielen, alsook aslasten, wieldefecten en scheefbelading van goederenwagons in de gaten houden. Beide systemen liggen onder meer bij Rotterdam Vaanplein in het spoor, waar de goederentreinen vanuit de haven naar het achterland gaan.

“Door data uit te wisselen en te rapporteren, stellen we de betrokkenen in staat om hun processen tegen het licht te houden. Als dat resulteert in betere belading of in beter onderhouden materieel, dan hoeven we minder treinen stil te zetten. Dat zorgt er vervolgens voor dat de beschikbaarheid van het spoor beter wordt”, legt Van Wijhe uit.

Bekijk hier het interview met Bas van Wijhe:

Eerste verbeteringen zichtbaar

Op dit moment lopen er proeven met data-uitwisseling met wagoneigenaren over de wielkwaliteit. Die kunnen op basis van de gegevens die door ProRail worden vergaard, mogelijk hun onderhoud anders plannen.

Daarnaast is ProRail bezig met het in kaart brengen van de processen die aan het beladen vooraf gaan. Dat doet de spoorbeheerder samen met een verlader en een vervoerder. “Hoewel de resultaten nog niet volledig beschikbaar zijn, zien we op dit punt al wel de nodige verbeteringen en een afname van het aantal gevallen van scheefbelading van goederenwagons”, aldus Van Wijhe.

Bas van Wijhe geeft samen met zijn collega Paul van Kootwijk van ProRail een presentatie tijdens de Intelligent Rail Summit dat op 21, 22 en 23 september in Bilbao plaatsvindt. Bezoek de website van het evenement voor meer informatie.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.