Railport Brabant, Tilburg

Railport Brabant profiteert van grote toeloop na stremming Suezkanaal

Railport Brabant verwerkt als gevolg van het geblokkeerd raken van het Suezkanaal drie weken geleden, tweemaal zoveel goederentreinen per week. De railterminal in Tilburg profiteert hiermee van de verstoring van de internationale aanvoerlijnen. Arjan van Soest, business unit manager intermodal bij transportonderneming GVT, zegt in gesprek met SpoorPro te verwachten dat de drukte nog wel even zal aanhouden. 

Inmiddels arriveren wekelijks twaalf goederentreinen bij Railport Brabant. Deze treinen komen veelal uit China. Remon Versteijnen, manager bij de railterminal, meldde eerder aan Omroep Brabant dat veel bedrijven in China er na de blokkade van het Suezkanaal voor gekozen hebben om hun producten op de trein te zetten. Op die manier konden ze tegen een relatief gunstig tarief alsnog hun leveringen garanderen.

De tarieven van containers en vrachtschepen lagen sowieso al erg hoog, zo berichtte Nieuwsblad Transport in februari. Maar in de nasleep van het vastlopen van het containerschip Ever Given zijn de tarieven alleen nog maar verder opgelopen.

‘Brabants MKB lijkt trein ontdekt te hebben’

Aryan van Soest, business unit manager intermodal bij transportonderneming GVT, verwacht dat de drukte nog wel even zal aanhouden. In gesprek met SpoorPro zegt hij dat de salesafdeling het fors drukker heeft gekregen. “De volumeverwachting is enorm en de vraag zal niet snel afnemen. Importeurs en exporteurs zijn zich nu nog meer bewust zijn van risicospreiding”.

Volgens Van Soest stond de treinverbinding met China na aandacht van enkele televisieprogramma’s sowieso al een enige tijd in de schijnwerpers. Dit kwam met de blokkade van het Suezkanaal in een stroomversnelling.

Van Soest stelt dat met name ondernemers uit het lokale midden- en kleinbedrijf de trein ontdekt. Die zien kansen om via de Railport Brabant hun goederen uit China te importeren, alsook te exporteren. “De bezettingsgraad van treinen naar China is een stuk omhoog gegaan. Vaak zitten de treinen gewoon vol.”

Voordeel qua leveringsduur lastig in te schatten

Of importeurs hun goederen met de trein ook sneller binnen hebben, is volgens Van Soest lastig te zeggen. Als de producten vanuit het centraal gelegen Chengdu vervoerd moeten worden, kan dat in gemiddeld 15 dagen. Maar als er eerst iets vanuit Shanghai naar Chengdu moet of als er bij het verladen om wat voor reden dan ook oponthoud is, kan de reistijd zomaar oplopen tot 25 dagen.

Tenslotte vervoeren treinen en schepen een volume van een totaal andere orde van grootte. “Waar er op een trein zo’n 41 containers kunnen, heb je het bij een groot containerschip al snel over 12.000 stuks”, besluit Van Soest.

Lees meer:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.