Poolse spoorbeheerder ziet af van verhoging spoortoegangstarieven

De Poolse spoorbeheerder PKP PLK ziet af van een geplande verhoging van de spoortoegangstarieven in 2022. Volgens een mededeling op de website van het Poolse Bureau voor het Spoortransport UTK heeft de spoorbeheerder de procedure voor de verhoging inmiddels gestaakt. Op de plannen was veel kritiek vanuit de spoorgoederenvervoerders.

De PKP PLK maakte vorige maand bekend dat het de spoortoegangstarieven zou verhogen van 12,80 Poolse zloty (2,77 euro) per tonkilometer naar 13,09 zloty (2,83 euro) per tonkilometer. Hiermee zouden goederenvervoerders een tariefverhoging van 2,3 procent moeten slikken.

Kritiek

Dat kwam de spoorbeheerder op kritiek te staan van onder meer de European Rail Freight Association (ERFA) en het Railway Business Forum, aangezien veel andere EU-landen hun tarieven juist verlagen of zelfs helemaal afzien van een toegangstarief. Zo besloot België onlangs om tot 30 juni een lager tarief te hanteren, als steuntje in de rug voor het spoorgoederenvervoer.

Bovendien valt er nog wel het een en ander af te dingen over de kwaliteit van het Poolse spoor, dat niet in verhouding zou staat tot het gehanteerde tarief. Op veel plaatsen moeten goederentreinen langzamer rijden van gebruikelijk. Vorig jaar opperde PCC Intermodal-topman Dariusz Stefanski nog om de tarieven afhankelijk te maken van de gemiddelde snelheid, als drukmiddel om de toestand op het Poolse spoor te verbeteren.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Poolse spoorbeheerder ziet af van verhoging spoortoegangstarieven | SpoorPro.nl

Poolse spoorbeheerder ziet af van verhoging spoortoegangstarieven

De Poolse spoorbeheerder PKP PLK ziet af van een geplande verhoging van de spoortoegangstarieven in 2022. Volgens een mededeling op de website van het Poolse Bureau voor het Spoortransport UTK heeft de spoorbeheerder de procedure voor de verhoging inmiddels gestaakt. Op de plannen was veel kritiek vanuit de spoorgoederenvervoerders.

De PKP PLK maakte vorige maand bekend dat het de spoortoegangstarieven zou verhogen van 12,80 Poolse zloty (2,77 euro) per tonkilometer naar 13,09 zloty (2,83 euro) per tonkilometer. Hiermee zouden goederenvervoerders een tariefverhoging van 2,3 procent moeten slikken.

Kritiek

Dat kwam de spoorbeheerder op kritiek te staan van onder meer de European Rail Freight Association (ERFA) en het Railway Business Forum, aangezien veel andere EU-landen hun tarieven juist verlagen of zelfs helemaal afzien van een toegangstarief. Zo besloot België onlangs om tot 30 juni een lager tarief te hanteren, als steuntje in de rug voor het spoorgoederenvervoer.

Bovendien valt er nog wel het een en ander af te dingen over de kwaliteit van het Poolse spoor, dat niet in verhouding zou staat tot het gehanteerde tarief. Op veel plaatsen moeten goederentreinen langzamer rijden van gebruikelijk. Vorig jaar opperde PCC Intermodal-topman Dariusz Stefanski nog om de tarieven afhankelijk te maken van de gemiddelde snelheid, als drukmiddel om de toestand op het Poolse spoor te verbeteren.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.