
North Sea Port wordt onderdeel van de North Sea Baltic spoorcorridor
De Europese Commissie trekt de spoorvrachtcorridor tussen de Noordzee en de Baltische Zee door naar de Kanaalzone Gent-Terneuzen. Dat is een langgekoesterde wens van North Sea Port, het havengebied van Vlissingen, Terneuzen en Gent.
North Sea Port was al opgenomen in de ‘Rhine Alphine’ spoorcorridor tussen het Rijnbekken en de Alpenregio en ‘North Sea-Mediterranean’ (tussen de Noordzee en de Middellandse Zee). Daar komt nu ‘North Sea-Baltic’ bij. Die corridor loopt van België en Nederland via Duitsland, Polen, Litouwen en Letland tot in Estland. In Polen sluit de corridor aan op de Chinese Zijderoute. De corridors maken deel uit van het Trans-Europese Transportnetwerk (TEN-T).
Europese steun
De toetreding tot die derde corridor is goed nieuws voor de haven en de havenbedrijven. Europa wil met de uitbouw van die hoofdassen het goederenvervoer per spoor stimuleren als alternatief voor het wegvervoer. Infrastructuurprojecten op de corridor maken meer kans op Europese steun.
Verladers en spooroperatoren kunnen nu makkelijker capaciteit of ‘rijpaden’ krijgen om treinen op die route te laten rijden. Tal van terminals en ondernemingen binnen North Sea Port zijn rechtstreeks aangesloten op het spoor en maken er intensief gebruik van om goederen aan of af te voeren.
Groei spoorvervoer
North Sea Port zet als haven hard in op spoorvervoer. Jaarlijks loopt 7 à 8 miljoen ton lading via het spoor de haven binnen of buiten. Dat is 10 procent van het goederenvervoer tussen de haven en het achterland. Wekelijks telt het havengebied meer dan driehonderd treinen.
North Sea Port heeft als ambitie om het aandeel spoor verder te laten toenemen, als onderdeel van de verduurzamingsstrategie. De haven zet zich met partners actief in voor de lijn tussen Vlissingen en Antwerpen en tussen Terneuzen en Zelzate, voor het aanpakken van een aantal knelpunten op het spoor in het havengebied en de inzet van spoorlijn 204 voor personenvervoer tussen Gent-Dampoort en Zelzate.
Lees ook:
- ‘Grootste belemmering voor North Sea-Baltic railcorridor is ontbreken ERTMS’
- North Sea Port ziet goederenvervoer per spoor toenemen
- ‘Spoorvervoer North Sea Port zal door missing link met 50 procent toenemen’
- Zeeland wil snellere treinverbinding met randstad, Brabant en Vlaanderen
- ‘Corridor one-stop-shop moet worden hervormd’
Onbeperkt lezen?
Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.
Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee van SpoorPro?