Een goederentrein van Lineas in het havengebied North Sea Port

North Sea Port wordt onderdeel van de North Sea Baltic spoorcorridor

De Europese Commissie trekt de spoorvrachtcorridor tussen de Noordzee en de Baltische Zee door naar de Kanaalzone Gent-Terneuzen. Dat is een langgekoesterde wens van North Sea Port, het havengebied van Vlissingen, Terneuzen en Gent.

North Sea Port was al opgenomen in de ‘Rhine Alphine’ spoorcorridor tussen het Rijnbekken en de Alpenregio en ‘North Sea-Mediterranean’ (tussen de Noordzee en de Middellandse Zee). Daar komt nu ‘North Sea-Baltic’ bij. Die corridor loopt van België en Nederland via Duitsland, Polen, Litouwen en Letland tot in Estland. In Polen sluit de corridor aan op de Chinese Zijderoute. De corridors maken deel uit van het Trans-Europese Transportnetwerk (TEN-T).

Europese steun

De toetreding tot die derde corridor is goed nieuws voor de haven en de havenbedrijven. Europa wil met de uitbouw van die hoofdassen het goederenvervoer per spoor stimuleren als alternatief voor het wegvervoer. Infrastructuurprojecten op de corridor maken meer kans op Europese steun.

Verladers en spooroperatoren kunnen nu makkelijker capaciteit of ‘rijpaden’ krijgen om treinen op die route te laten rijden. Tal van terminals en ondernemingen binnen North Sea Port zijn rechtstreeks aangesloten op het spoor en maken er intensief gebruik van om goederen aan of af te voeren.

Groei spoorvervoer

North Sea Port zet als haven hard in op spoorvervoer. Jaarlijks loopt 7 à 8 miljoen ton lading via het spoor de haven binnen of buiten. Dat is 10 procent van het goederenvervoer tussen de haven en het achterland. Wekelijks telt het havengebied meer dan driehonderd treinen.

North Sea Port heeft als ambitie om het aandeel spoor verder te laten toenemen, als onderdeel van de verduurzamingsstrategie. De haven zet zich met partners actief in voor de lijn tussen Vlissingen en Antwerpen en tussen Terneuzen en Zelzate, voor het aanpakken van een aantal knelpunten op het spoor in het havengebied en de inzet van spoorlijn 204 voor personenvervoer tussen Gent-Dampoort en Zelzate.

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.