Wind-turbines-langs-Betuweroute-in-Nederland

Railterminal Gelderland wordt ruim twintig miljoen euro duurder

De aanleg van de Railterminal Gelderland aan de Betuweroute wordt ruim twintig miljoen euro duurder dan aanvankelijk aangekondigd; 65,5 miljoen in plaats van 43 miljoen euro. Het bedrag kan volgens de Gelderse gedeputeerde Christianne van der Wal nog hoger oplopen als de rekening van ProRail voor het aansluiten op de Betuweroute hoger uitvalt. 

Dat meldt de Gelderlander op basis van provinciale stukken. Provinciale Staten moeten volgende week een beslissing nemen over de extra kosten. Volgens het dagblad bleek tijdens een eerste overleg dat het voorstel waarschijnlijk op een ruime meerderheid in het provinciale parlement kan rekenen.

Grondaankoop

De Gelderse gedeputeerde Chistianne van der Wal (VVD) zegt dat de extra investering noodzakelijk is en dat het geld nodig is voor grondaankoop, aanleg en inpassingskosten en kosten die moeten worden gemaakt bij een gang naar de Raad van State. Zij waarschuwt ervoor dat het bedrag mogelijk nog verder kan oplopen als de rekening van ProRail voor het aansluiten van de terminal op de Betuweroute hoger uitvalt dan voorzien.

De protestbeweging Overbetuwe Overbelast zegt verbijsterd te zijn dat op het laatste moment een kostenstijging van meer dan 50 procent opduikt. Die wijst erop dat dit buiten de drie jaar geleden vastgestelde bandbreedte valt waarin de kosten maximaal zouden mogen oplopen tot zestig miljoen euro. De pressiegroep voelt zich overvallen en spreekt van onbehoorlijk bestuur.

De provincie zegt dat de omgeving via een persbericht over de kostenstijging is geïnformeerd met een persbericht over de bouw van een nieuw viaduct over de A15, wat samenhangt met de nieuwe terminal, en via de projectwebsite.

Economische waarde

Het provinciebestuur heeft hooggespannen verwachtingen van het project en stelt dat het de Gelderse economie een stevige impuls zal geven. Tegenstanders bestrijden dat en stellen dat de terminal alleen maar overlast en nauwelijks economische waarde zal opleveren.

Het project staat al decennia lang op de politieke agenda. Het maakte als Multimodaal Transport Centrum Valburg deel uit van de oorspronkelijke plannen voor de Betuweroute, maar werd er uit kostenoverwegingen uit geschrapt. In een later stadium is nog gepoogd het project als Container Uitwisselpunt (CUP) of als Rail Opstappunt (ROP) door te zetten, maar ook die pogingen strandden.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Rob Mackor

Rob Mackor is redacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.