Een Eurostar-hogesnelheidstrein en een intercitytrein van NS, foto: Ton Boon/NS

Europees Parlement stemt in met stopzetten gebruikersvergoeding tijdens coronacrisis

EU-lidstaten van de Europese Unie mogen de gebruikersvergoeding tijdelijk schrappen of verlagen. Hiermee wordt tegemoetgekomen aan spoorvervoerders tijdens de coronapandemie. Het Europees Parlement stemde donderdag voor deze regeling. Spoorvervoerders hebben te maken met een teruglopend aantal passagiers en volume op de treinen en roepen al maanden om steun vanuit Brussel.

Nu het Parlement voor heeft gestemd zijn het Europese regels. Lidstaten kunnen nu afzien van de gebruikersvergoedingen en ‘mark-ups’ voor goederentreinen. Ook kunnen reserveringskosten van trajecten voor gecancelde goederentreinen worden stopgezet. Voorlopig geldt de regeling tot eind dit jaar en met terugwerkende kracht vanaf 1 maart van dit jaar. De Europese Commissie kan de regeling verlengen in het geval de pandemie de markt van goederenvervoer nog langer verstoort.

Welke lidstaten?

Het eerste land dat gebruikt gaat maken van de mogelijkheid om de gebruikersvergoeding te schrappen is Frankrijk. Eind augustus kondigde Franse premier Jean Castex aan dat Frankrijk de gebruikersvergoeding voor de rest van 2020 schrapt en deze voor 2021 halveert als het Europees Parlement voor de tijdelijke regelgeving zou stemmen.

Ook de Oostenrijkse regering wil goederenvervoerders tegemoetkomen met een korting op de gebruikersvergoeding. De maatregelen worden naar verwachting deze herfst toegepast. België overweegt soortgelijke maatregelen. In juni vroeg Belgian Rail Freight Forum, de Belgische brancheorganisatie voor spoorgoederenvervoerders, de regering om steun om de sector door de crisis heen te helpen.

Waarom nodig

Het volume aan goederenvervoer op het spoor is dit jaar ongeveer met 30 procent afgenomen. Het is nog niet duidelijk wanneer dit weer zal toenemen. Vooral kleinere en private maatschappijen verkeren in zwaar weer. Op korte termijn is het stopzetten van de gebruikersvergoeding een goede oplossing om de schade door de crisis te beperken.

Belangenorganisaties roepen al sinds het begin van de crisis op tot een dergelijke maatregel. In juni kwam de Europese Commissie met een officieel voorstel. Een paar maanden eerder werd dit nog gezien als een radicale maatregel. In april maakte de Europese Commissie bekend dat DG MOVE en DG Concurrentie, verantwoordelijk voor mobiliteit, vervoer en concurrentiebeleid in de EU, samenwerkten om het mogelijk te maken om heffingen voor de infrastructuur en andere diensten voorzieningen (zoals parkeerheffingen) te verlagen. Het compleet wegnemen van de gebruikersvergoeding stond toen nog niet op de agenda.

Reactie

Europese lobbygroep EFRA gaf donderdag als reactie: “ERFA gelooft sterk dat het afzien of verlagen van de gebruikersvergoeding de meest geschikte manier is voor lidstaten om de industrie te ondersteunen, aangezien de regeling alle vervoerders evenveel voordelen biedt. Lidstaten hebben nu een belangrijke tool om de spoorgoederensector te steunen. ERFA roept alle lidstaten op om proactief gebruik te maken van de tijdelijke regelgeving.

Gecombineerde transport-groep UIRR was ook blij met de regeling, maar waarschuwde dat het niet direct tot voordelen leidt voor klanten van spoorwegondernemingen. “Vanuit het perspectief van de gecombineerde wegen-spoor transportsector is het essentieel dat de voordelen gedeeld worden met gecombineerde transportbedrijven, die risico’s nemen voor de intermodale treinen.”

“De gecombineerde transportsector had in de periode april-juni te maken met 15 procent minder volume, terwijl het aantal treindiensten op het netwerk veel hoger was. In veel gevallen hebben gecombineerde transportbedrijven zich enorm ingespannen om het netwerk en de treinfrequentie op peil te houden. Als gevolg daarvan hebben vervoerders een enorme financiële klap gekregen door de lager dan normale lading van intermodale goederentreinen”, reageerde de belangengroep.

Volgende stap

De nieuwe regels zullen de dag na de publicatie in het officiële blad van de EU ingaan. Daarna is het aan de lidstaten om de regels toe te passen. De UIRR raadt belanghebbenden in het goederenvervoer aan om in elk land een alliantie vormen om gezamenlijk bij de regering aan te vragen om gebruik te maken van de verordening.

ERFA-secretaris Conor Feighan is blij dat de Europese Commissie de verordening mag verlengen tot na het eind van dit jaar. “We weten nog niet wanneer deze pandemie zal eindigen en welke kant het op zal gaan. Daarom is het belangrijk dat de Commissie de mogelijkheid heeft om resoluut te handelen en de verordening te verlengen als dat nodig is.”

Conor Feighan was vrijdagmiddag te gast bij RailFreight Live van SpoorPro-zusteruitgave RailFreight.

Bekijk de uitzending hier terug:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.