
België wil nu ook werk maken van spoorlijn Gent-Terneuzen
North Sea Port
Het Belgische Federaal Parlement heeft unaniem ingestemd met het opzetten van een grensoverschrijdend spoornetwerk voor goederen en personen in de Kanaalzone Gent-Terneuzen. Eerder deed de Nederlandse Tweede Kamer al hetzelfde. In België is 10,8 miljoen euro extra vastgelegd om de huidige spoorlijn te verbeteren voor goederen- en personenverkeer.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Bravo voor België en Nederland, voor de North Sea samenwerking Gent-Terneuzen en EureG regio/Landsgrens overscjrijdende spoorlijn. Een ander kansrijk EuReG project is de ‘Wieder/Wunderlinie’ (Anna Palowna-Afsluitdijk-Harlingen-Leeuwarden)-Groningen-Bremen als verlengde 162-b lijn en Lely-route Lelystad-Emmeloord-Groningen daaraan Gekoppeld……. Komt er nog iets terecht van de Langgeld beloften…
Bravo voor België en Nederland, voor de North Sea samenwerking Gent-Terneuzen en EureG regio/Landsgrens overscjrijdende spoorlijn. Een ander kansrijk EuReG project is de ‘Wieder/Wunderlinie’ (Anna Palowna-Afsluitdijk-Harlingen-Leeuwarden)-Groningen-Bremen als verlengde 162-b lijn en Lely-route Lelystad-Emmeloord-Groningen daaraan Gekoppeld……. Komt er nog iets terecht van de Langmangeld beloften, door Eurlings en CIE duijvendak teniet gedaan
Bravo voor België en Nederland, voor de North Sea samenwerking Gent-Terneuzen en EureG regio/Landsgrens overscjrijdende spoorlijn. Een ander kansrijk EuReG project is de ‘Wieder/Wunderlinie’ (Anna Palowna-Afsluitdijk-Harlingen-Leeuwarden)-Groningen-Bremen als verlengde 162-b lijn en Lely-route Lelystad-Emmeloord-Groningen daaraan Gekoppeld……. Komt er nog iets terecht van de Langmangeld beloften, door v/m mister Eurlings en CIE Duijvendak teniet gedaan….
Uit welke duim komt het gedeelte: ““Het goederenverkeer kan nu van Gent naar Zelzate op de bestaande lijn. Maar van Zelzate over de grens naar Terneuzen ligt nu nog geen spoor. Ook heeft het bedrijventerrein Axelse Vlakte geen spoorontsluiting. Dus wanneer de spoorlijn er is, wordt het bedrijventerrein veel beter bereikbaar.”
Volgens mij ligt daar best wel al heel lang spoor…
Over de rentabiliteit van ’n treinverbinding Gent – Terneuzen heb ik mijn ernstige twijfels. Als de stadstram in Gent op normaalspoor (1435 mm) had gereden, had-ie door kunnen rijden naar Terneuzen.
Bij een ander grensoverschrijdend ov-project namelijk de sneltram Hasselt – Maastricht heb ik ook mijn twijfels, omdat niet wordt gereden vanaf het NMBS-station in Hasselt naar het centraal station van Maastricht.
Citaat: het Nederlandse Zeeland Seaports (Vlissingen en Terneuzen)
waarom wordt de gemeente Borsele en de provincie Zeeland overgeslagen?
Ik juich dat toe maar is er in de bebouwde kom van Terneuzen wel ruimte voor een reizigersstation ? Want als deze op een industieterrein moet komen lijkt mij voor de doorsnee reiziger ook geen pretje;bepleit ook eens dat de trein die in Hamont eindigt dat deze wordt doorgetrokken tot Weert gezien aldaar ruimte is voor extra perron zodat de exploitatie met Ns vrijwel gescheiden kan
Als ze in de Westerscheldetunnel nou ook eens een spoorbuis maken, zou die trein van Gent naar Terneuzen ook door kunnen rijden naar Goes. Er ligt ookal stoomtreinspoor van Goes naar Oudelande, als ze dat dan even ontsluiten door middel van een spoortunnel, kan die trein van Gent via Terneuzen bij Goes aanhaken op de rest van het Nederlandse treinnetwerk!