Gotthard, spoorlijn, Zwitserland

Lawaaiige wagons mogen Zwitserland niet meer in

Zwitserland gaat vanaf 1 juli het verbod op het gebruik van spoorwagons met gietijzeren remblokken handhaven. Overtreders moeten rekening houden met boetes tot 50.000 euro.

Het Alpenland verplicht het gebruik van de veel stillere remblokken al sinds begin dit jaar, maar gedoogde tot nu toe wagons met ijzeren remblokken. DB Cargo heeft daarom laten weten dat het geen wagons van derden voor vervoer naar Zwitserland zonder kunststof remblokken accepteert.

Als bij de overdracht van wagons blijkt dat er toch exemplaren met gietijzeren remblokken tussen zitten, brengt de spoorvervoerder 1500 euro per wagon in rekening om de kosten van het retourneren te dekken. Ook eventuele boetes worden doorberekend.

DB Cargo

Woordvoerder Jelle Rebbers zegt dat DB Cargo de afgelopen jaren ongeveer 200 miljoen euro heeft geïnvesteerd in vervanging van de remblokken en over genoeg ‘stille’ wagons beschikt om aan het Zwitserse verbod op ‘laute Güterwagen’ te voldoen. Het concern verwacht dat eind dit jaar alle 63.000 eigen wagons de ‘Flüsterbremsen’ hebben.

Die produceren ongeveer tien decibel minder geluid dan ijzeren exemplaren, wat voor het menselijk oor neerkomt op een halvering. DB Cargo is in 2013 met de retrofit-operatie begonnen en verwacht dit jaar de laatste vijfduizend wagons om te zullen bouwen.

Auteur: Rob Mackor

Rob Mackor is redacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.