ICE 4 rijdt over Bartelsgrabenbrug

Private spoorvervoerders hekelen ‘voorkeursbehandeling’ Deutsche Bahn

Twee belangenorganisaties van private vervoerders Mofair en ALLRAIL hebben de Duitse overheid gewaarschuwd voor ongeoorloofde staatssteun van de nationale spoorvervoerder Deutsche Bahn. Volgens de organisaties gaat dit ten koste van de concurrentie in de spoormarkt, met name voor het lange afstandsvervoer.

De Duitse overheid en Deutsche Bahn bereiden op dit moment en financieel steunpakket van minstens 8 miljard euro voor. Deutsche Bahn verwacht de komende vier jaar door de coronacrisis tussen de 11 en 13,5 miljard euro aan inkomsten mis te lopen. Mofair en ALLRAIL vinden dat alle spoorvervoerders moeten kunnen herstellen van de coronacrisis, en niet alleen staatsspoorbedrijven. Mofair is de belangenorganisatie van private passagiersvervoerders in Duitsland en ALLRAIL vertegenwoordigt private nieuwkomers in Europa.

Compensatie

Volgens Mofair-president Christian Schreyer is het ‘correct en belangrijk’ dat spoorbeheerder DB Netz en de stationsbeheerder DB Station & Service worden gecompenseerd voor verloren inkomsten door de coronacrisis. Het moet volgens hem echter worden uitgesloten ‘dat extra belastinggeld wordt gebruikt om de commerciële activiteiten binnen de DB Group te ondersteunen’. Daarbij gaat het volgens hem met name om DB Long Distance Trains (DB Fernverkehr) en DB Sales (DB Vertrieb). Scheyer eist dat de Duitse overheid en DB het ‘transparant en inzichtelijk maken’ hoeveel geld voor welk doel nodig is.

Secretaris-generaal Nick Brooks van ALLRAIL vindt dat een functionerende Europese spoorwegmarkt cruciaal is ‘voor het herstel en de groei van de spoorwegsector na de COVID-19-pandemie’. “De EU en haar lidstaten moeten ervoor zorgen dat alle bestaande langeafstandsexploitanten de bedrijfsactiviteiten snel kunnen hervatten zodra de crisis voorbij is. Het is onaanvaardbaar dat de coronacrisis wordt gebruikt als reden voor een lidstaat om een voorkeursbehandeling te geven aan staatsbedrijven die in directe concurrentie staan met particuliere bedrijven”, stelt hij.

Spoorgoederenvervoer

Ook spoorgoederenvervoerders zijn kritisch over de op handen zijnde kapitaalinjectie van de Duitse overheid in de nationale spoorvervoerder. Volgens directeur Hans-Willem Vroon van belangenorganisatie RailGood dreigt de coronacrisis ‘in continentaal Europa steeds meer uit te draaien op één grote staatssteunoperatie’. “Dat is uiteindelijk slecht voor de belastingbetaler, consument, handelaar en producent”, aldus Vroon.

Lees ook:

Deutsche Bahn krijgt miljardensteun voor coronaschade

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.