Dode en gewonden bij instorting brugconstructie op spoorlijn Duitsland
Op de Rheintalstrecke bij Auggen in Zuid-Baden in Duitsland is donderdagavond een machinist om het leven gekomen en zijn zo’n tien mensen gewond geraakt. Zij waren de inzittenden van een Rollende Landstrasse (ROLA), een transitotrein met vrachtwagens, die rond half acht op een ingestort bouwwerk botste. Dat melden diverse Duitse media.
De goederentrein was vanuit Freiburg im Breisgau op weg naar Italië. Even daarvoor was een brugconstructie bij Auggen in elkaar gestort en op het spoor terechtgekomen. Volgens de lokale politie kon de naderende goederentrein van de Zwitserse spoorvervoerder BLS niet meer op tijd remmen en is op het betonnen brugdeel gebotst. De chauffeurs van de vrachtwagens waren in een reizigerstreinstel uit aan het rusten. Enkele van hen raakten lichtgewond bij de botsing.
Stremming
Vanwege het ongeluk is de spoorverbinding tussen Freiburg en Basel gestremd. Deutsche Bahn verwacht dat de versperring tot maandagochtend zal duren. Volgens het beheer van de Rijn-Alpencorridor zijn de sporen en de bovenleiding ernstig beschadigd. Spoorwegondernemingen onderzoeken momenteel alternatieve routes via Singen / Brenner.
Vrijdagochtend waren volgens het corridormanagement vanwege de versperring veertig treinen in Duitsland, vier in Nederland en vier in België gestrand. Zustervakblad RailFreight heeft een kaart met alternatieve routes gepubliceerd voor het treinverkeer dat hinder ondervindt van de stremming vanwege het ongeluk op de Rijn-Alpencorridor.
Klachten
Ondanks dat het omleidbedrijf sinds donderdagavond direct in gang is gezet, heeft belangenorganisatie RailGood zondag klachten ontvangen van operatoren en logistiek dienstverlening over de kwaliteit van het spoorproduct op de tot en met 8 april gestremde Rijn-Alpencorridor. Goederentreinen rijden inmiddels via de omleidroute via Singen, met tonnage- en lengtebeperking. Deze omleidroute is nu al druk bezet en zal naar verwachting de komende dagen nog drukker bezet worden. “Al wordt er nu beter omgeleid dan tijdens Rastatt”, aldus directeur Hans-Willem Vroon van RailGood. Routes via Frankrijk zijn ‘s nachts dicht en er is personeelstekort.
De kaart met omleidingsroutes is een document dat is ontwikkeld in reactie op het Rastatt-incident in 2017. In augustus 2017 vond ook een groot incident plaats op de Rijn-Alpencorridor toen een tunnel was ingezakt bij Rastatt. Dit legde het spoorvervoer op de Europese spoorvrachtcorridor Rijn-Alpen geruime tijd plat en had een enorm impact op het internationale spoorgoederenvervoer.
Medeleven
Vroon gaf kort na het ongeluk in een reactie aan dat het ‘een trieste dag’ is voor het spoorgoederenvervoer en betuigt zijn medeleven aan de nabestaanden van het slachtoffer. Spoorbeheerder ProRail zei ‘onder de indruk’ te zijn van het grote spoorongeluk en wenst alle betrokkenen ‘veel sterkte toe’. ProRail-woordvoerder Aldert Baas: “Het doordringt ons nog weer eens van het belang van veiligheid in de spooromgeving en bij aanpak van werkzaamheden. De gevolgen kunnen dramatisch zijn. Ook voelen we ons betrokken bij partijen die verantwoordelijk zijn voor hoe het treinverkeer nu verder geleid moet en kan worden.”
“We hebben als Europese spoorpartijen geleerd van het grote incident bij Rastatt dat we elkaar willen en kunnen helpen daarin. We hebben vanmorgen als ProRail daarom ook deelgenomen aan internationaal overleg om hierin gezamenlijke oplossingen te vinden, zodat waar mogelijk broodnodige goederenvervoersstromen op gang blijven.”
Der Tag geht mit einer sehr traurigen Nachricht zu Ende. 😪 Wir sind in Gedanken bei allen Opfern und deren Angehörigen sowie bei den Rettungskräften vor Ort. /aj
— Deutsche Bahn Personenverkehr (@DB_Bahn) April 2, 2020
Update: maandag 11.03 uur
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Dit incident zal diepgaand onderzocht moeten worden. Want hoe is het in de lieve vredesnaam mogelijk dat dit viaductdeel zomaar naar beneden kwam? Je moet er toch niet aan denken dat dit een volle ICE zou zijn geweest. Mogelijk schieten de regels voor (het toezicht op) werkzaamheden rondom het spoor tekort.
Ik zag een tijdje terug dat men overdag met een hele hoge kraan bezig was om een gigagrote stalen windmolen te plaatsen, vlakbij de in bedrijf zijnde HSL-Zuid. Toen dacht ik ook “ehhhh….”