blusoefening Waalhaven-Zuid, foto: ProRail

Nieuwe blusproef Waalhaven uitgesteld tot januari

Op intermodaal emplacement Waalhaven kunnen tot grote ergernis van spoorgoederenvervoerders ook de komende weken nog geen goederentreinen met gevaarlijke stoffen worden gerangeerd. In september dit jaar werden deze activiteiten noodgedwongen stilgelegd omdat de bluscapaciteiten tekort schoten. Volgens de spoorgoederenvervoerders zijn de problemen in de Waalhaven slechts een topje van de ijsberg. 

Tests met een door ProRail aangelegde noodvoorziening mislukten begin november. Daarna werd het stil rondom Waalhaven. Volgens de spoorbeheerder moest de oorzaak van de problemen bij de test eerst worden onderzocht voordat er een nieuwe test kan plaatsvinden. Daarnaast is voor zo’n test medewerking van de milieudienst DCMR en de veiligheidsregio Rijnmond nodig. Een nieuwe test staat nu gepland voor januari, maar ProRail kan nog geen exacte datum noemen. “Bij het slagen van de nieuwe test zou de de beperking op het rangeren van wagons met gevaarlijke stoffen, in het meest gunstige geval, binnen een week kunnen worden opgeheven”, zegt ProRail-woordvoerder Coen van Kranenburg. “Alle betrokken instanties moeten hun goedkeuring geven voordat het rangeren hervat kan worden. Maar dat is meestal in een week of enkele weken gebeurd.”

Losse koppeling

Het tijdelijke bluswatersysteem bestaat uit een drie kilometer lange brandslang naar een waterbassin in de buurt van het emplacement. De slang bestaat uit meerdere delen die aan elkaar gekoppeld zijn. Tijdens de test op 1 november schoot een van de koppelingen los. Hierdoor moest ProRail de proef voortijdig afblazen. Maar volgens Van Kranenburg werden er meer gebreken geconstateerd. “Normaal staat voor het ontwikkelen en aanleggen van een dergelijk systeem twee jaar. Omdat we de beperking zo snel mogelijk wilden opheffen, werd deze oplossing in een maand bedacht. Tijdens de test bleek dat er dingen beter moesten. Het gaat over de veiligheid van de hulpverleners, omdat zij in de oude situatie te dicht op de situatie moesten blussen, dan mogen er bij een tijdelijke oplossing geen verrassingen zijn zoals een koppeling die losschiet. Dat kost meer tijd. Naast het fixeren van de slangen, moesten er bijvoorbeeld ook op een aantal plaatsen hekjes worden geplaatst.”

Bij het instellen van de gebruiksbeperkingen op emplacement Waalhaven deed ProRail de toezegging voor het einde van het jaar een oplossing gereed te hebben. “Dat we die deadline niet halen is onvermijdelijk, maar we hebben goede hoop dat januari wel gaat lukken.” Naast een tijdelijke oplossing werkt ProRail ook aan een permanente oplossing om de bluscapaciteit te verbeteren. Hiervoor wil de spoorbeheerder waterputten slaan. “Die ontwikkeling loopt parallel aan de tijdelijke voorziening door. Uiteindelijk moet dit leiden tot een oplossing voor tientallen jaren.”

Tekst loopt door onder de foto.

Goederentrein gevaarlijke stoffen station Tilburg

Kijfhoek

Intermodaal emplacement Waalhaven is een cruciaal rangeergebied voor het vervoer van containers, tankcontainers, trailers en wissellaadbakken die de haven in- en uitgaan en verder reizen naar bestemmingen zoals Venlo, Tilburg, Coevorden en Duisburg, maar ook verder naar Poznan, Milaan, Wenen, Boedapest en China. Vanuit de spoorgoederenvervoerders is er veel ergernis over het stilleggen van de activiteiten met gevaarlijke stoffen op Waalhaven-Zuid. Inmiddels kan er al drie maanden niet gerangeerd worden met deze treinen. De rangeeractiviteiten zijn grotendeels verplaatst naar emplacement Kijfhoek, maar dit vergt wel extra mankracht en langere doorlooptijden. Zo duurt wisselen van de locomotieven een uur in Waalhaven, maar neemt dit proces volgens de vervoerders op Kijfhoek meerdere uren in beslag.

Naast de kosten die voor de vervoerders oplopen, leidt de sector naar eigen zeggen ook aanzienlijke imagoschade. Vertraging en beperkte beschikbaarheid zorgen er voor dat vracht weglekt naar andere havens en modaliteiten. “We zijn ons ervan bewust dat de branche veel schade en hinder ondervindt van deze situatie, maar wij doen er echt alles aan om ze snel mogelijk een goede oplossing te vinden”, zegt Van Kranenburg. “De accounthouders van ProRail zijn in gesprek met alle getroffen bedrijven om de geleden schade netjes af te handelen. Ook voor ProRail is dit een flinke schadepost.”

Ernstige zorgen

Volgens Hans-Willem Vroon van brancheorganisatie Railgood zijn de problemen met de blusvoorzieningen op Waalhaven slechts het topje van de ijsberg. “De hele Havenspoorlijn kampt met een toename van het aantal storingen sinds ProRail het beheer in 2015 overnam. We plukken nu de wrange vruchten van verkeerde bezuinigingen in de afgelopen jaren. We hebben nu gemiddeld 30 tot 40 extra storingen per kwartaal extra in vergelijking met 2015. Bovenop de beperkingen op Waalhaven komt nog een kapotte kraan bij RSC (Rail Service Center Waalhaven). Maar ook op andere goederenspecifieke trajecten zien we een toename van het aantal storingen.”

Het Rotterdams spoorproduct staat volgens Railgood zwaar onder druk. “Hard ingrijpen is nodig, maar door wie?  De schade voor de goederenvervoerders groeit en groeit. Daarbovenop verhoogde ProRail per 15 december de opsteltarieven in de haven met een half miljoen euro en stijgt de km-heffing van 2,90 euro naar 3,12 tot 3,75 euro per intermodale treinkilometer.” Dat er tijdelijk een subsidie bovenop komt vanuit de Nederlandse overheid, dekt volgens Vroon de prijsstijging onvoldoende om te kunnen concurreren met landen als Duitsland.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.