Rangeerterrein Kijfhoek Zwijndrecht

ProRail wil drukke opstelsporen ontlasten met stimuleringsregeling

ProRail is op dit moment met spoorvervoerders in gesprek over een stimuleringsregeling om het gebruik van drukke opstelsporen te ontmoedigen en minder drukke locaties aantrekkelijk te maken. Dat meldt directeur Vervoer en Dienstregeling Dimitri Kruik van ProRail. 

“We kijken op dit moment samen met vervoerders of er een prestatieregeling kan komen met een soort hefboom om het gebruik van drukke locaties te ontmoedigen en minder drukke locaties aantrekkelijker te maken. Dat is te vergelijken met maatregelen om om drukte van verkeer in binnensteden tegen te gaan.”

Tarieven opstellen

Onlangs is de netverklaring 2020 gepubliceerd, waarin de tarieven voor het gebruik van het spoor zijn opgenomen. Daarin is ook een nieuwe verdeelsleutel voor het opstellen en rangeren van spoormaterieel opgenomen. “In de nieuwe gebruikersvergoeding zit een extra heffing (mark-up) van het ministerie. Daarnaast heeft het ministerie een subsidie verstrekt. Als je die er vanaf haalt, dan zitten we op een overall kostenniveau dat vergelijkbaar is met dat van Duitsland”, zegt de directeur Vervoer en Dienstregeling.

Vervoerders gaan vanaf 2020 voor het opstellen van treinen op rangeerterreinen op het gemengde net voortaan per minuut betalen in plaats van per dag. Nu is het opstellen van een trein de eerste drie tot vier uur nog gratis. Daarnaast worden er kosten berekend op basis van de lengte van het spoor dat in gebruik wordt genomen.

Locaties

Uit een berekening die eerder werd gemaakt door belangenorganisatie RailGood blijkt dat voor A- en B-locaties (Maasvlakte West, Maasvlakte West-west, Maasvlakte Oost, Europoort, Botlek en Pernis) na een langer verblijf de tarieven in 2020 dalen ten opzichte van dit jaar. Maar volgens de belangenorganisatie zijn deze locaties echter niet geschikt om langer stil te staan, omdat hier krapte is en het belangrijk is om snel door te stromen. De huursporen zijn bedoeld voor langer verblijf, maar daar worden de tarieven juist hoger. ProRail gaat hier nu samen met de vervoerders opnieuw naar kijken.

“Wij moeten bepaalde kosten in rekening brengen. De verdeelsleutel kan anders zijn, maar de totale kosten niet. Als we tarieven vaststellen dan vallen die voor sommigen positief en sommigen negatief uit. Het is voor ons moeilijk om iedereen hierin tegemoet te komen. We zullen het effect goed monitoren en eventueel door prestatieregelingen of in de volgende periode van tarieven aanpassen. Voor nu staan de tarieven vast en richten we ons op betrouwbaarheid, capaciteit en efficiëntie”, licht de directeur Vervoer en dienstregeling toe.

Kostenverhoging

Daarnaast hebben de nieuwe tariefberekeningen tot gevolg dat DB Cargo met een flinke kostenverhoging te maken krijgt op Kijfhoek voor het opstellen en rangeren van losse wagens. DB Cargo is op dit moment de enige gebruiker van de heuvel op het rangeerterrein. Daarvoor worden vanaf 2020 kosten in rekening gebracht. Naar aanleiding van de kritiek hierop heeft ProRail de bedragen in juni inmiddels aangepast in de Netverklaring 2020.

De directe kosten van 2,5 miljoen euro zullen stapsgewijs over meerdere jaren in rekening worden gebracht. In 2020 zal er 20 procent van dit tarief (0,5 miljoen euro) in rekening worden gebracht voor het gebruik van Kijfhoek. De nieuwe gebruikersvergoeding bestaat uit directe kosten en een extra heffing (mark-up, red.). “Voor het heuvelen op Kijfhoek hadden wij geen separaat tarief. Dat doen we vanaf 2020 met een ingroeiregeling”, aldus Kruik.

DB Cargo is de enige gebruiker van Kijfhoek, een sorteerstation voor losse wagens in Nederland. Alleen Kijfhoek is voorzien van een rangeerheuvel, railremmen en een heuvelproces-besturingssysteem. Van 2021 tot 2023 wordt het heuvelsysteem vernieuwd en het aantal sporen en wissels vernieuwd.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.