Rangeerterrein Kijfhoek Zwijndrecht

ProRail verhoogt tarief voor gebruik Kijfhoek met miljoenen

Het tarief voor opstellen en rangeren van losse wagens op Kijfhoek wordt de komende jaren met miljoenen euro’s verhoogd. Dat blijkt uit cijfers van DB Cargo en ProRail. De tarieven komen voort uit de netverklaring 2020.

DB Cargo stelt dat de tariefverhoging “lijnrecht tegenover het maatregelenpakket spoorgoederenvervoer staat” dat de sector, ProRail en het ministerie in juni vorig jaar zijn overeengekomen. Het ministerie maakte in juni vorig jaar bekend om tot 2023 jaarlijks 12 tot 14 miljoen euro extra vrij te maken om de concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer in Nederland ten opzichte van omringende landen aanzienlijk te verbeteren.

Volgens DB Cargo wordt het tarief in 2020 voor het opstellen en rangeren op Kijfhoek met 3 miljoen verhoogd naar 3,7 miljoen (0,7 miljoen in 2019). ProRail stelt dat de vervoerder in 2020 ‘slechts’ 2,2 miljoen moet betalen, omdat er sprake is van een ingroeiregeling met een korting van 50 procent. In 2021 worden de tarieven volgens de spoorbeheerder 2,9 miljoen euro en in 2022 3,5 miljoen euro.

“De subsidie die de staatssecretaris beschikbaar wil stellen om de gebruiksvergoeding te verlagen en daardoor verladers te verleiden meer gebruik te maken van het spoor lijkt hierdoor in belangrijke mate te worden opgesoupeerd door ‘haar eigen’ ProRail”, zegt woordvoerder Jelle Rebbers van DB Cargo.

Tariefsverhoging

Volgens woordvoerder Coen van Kranenburg van ProRail staat de tariefsverhoging los van de subsidie die door het ministerie is toegekend en berekent de spoorbeheerder alleen de directe kosten door van het gebruik van de heuvel op Kijfhoek. “Deze heuvel ligt nergens anders in Nederland en daar werd tot nu toe niet voor betaald. Het is een kwestie van gelijke monniken, gelijke kappen.” Volgens de woordvoerder berekent ProRail de directe kosten van het gebruik van andere rangeerterreinen ook door aan de vervoerders, alleen was dat voor Kijfhoek tot nu toe nog niet het geval.

DB Cargo is de enige gebruiker van Kijfhoek, een sorteerstation voor losse wagens in Nederland. Dagelijks worden er zo’n zeshonderd tot zevenhonderd wagons ‘geheuveld’. Alleen Kijfhoek is voorzien van een rangeerheuvel, railremmen en een heuvelproces-besturingssysteem. Het heuvelen is een proces waarbij goederenwagens worden gesorteerd op bestemming en goederentreinen per bestemming kunnen worden samengesteld. De wagens worden gesorteerd door ze over een heuvel te duwen, waardoor ze via een aantal wissels op de verdeelsporen terechtkomen, waarop de nieuwe treinen worden samengesteld.

Het heuvelsysteem op Kijfhoek is eind jaren negentig in gebruik genomen. In 2017 is er gestart met de vervanging van een aantal sporen en wissels. Van 2021 tot 2023 wordt het heuvelsysteem vernieuwd en het aantal sporen en wissels vernieuwd.

Opstellen

Eerder werd al bekend dat vervoerders vanaf 2020 voor het opstellen van treinen op rangeerterreinen voortaan per minuut gaan betalen in plaats van per dag. Nu is het opstellen van een trein de eerste vier uur nog gratis. Daarnaast worden er kosten berekend op basis van de lengte van het spoor dat in gebruik wordt genomen. Volgens Rebbers worden de spoorgoederenvervoerders hiermee benadeeld: “Bij een terminal moet je regelmatig wachten en daar heb je als vervoerder niet altijd invloed op. Een vertraging bij een andere vervoerder kan bijvoorbeeld ook de wachttijd verlengen.”

Ook Hans-Willem Vroon van belangenorganisatie RailGood is verbolgen over deze wijziging. “Als een vervoerder pech heeft dan kan het zijn dat hij eerst oponthoud heeft bij de grens in Venlo en vervolgens ook nog eens in de Rotterdamse haven. Daar heeft een vervoerder zelf geen invloed op.”

Van Kranenburg wijst erop dat “kort opstellen op voorheen goedkope locaties duurder wordt”. “Maar voorheen duurdere locaties voor langer opstellen worden juist goedkoper.”

Tarieven voor opstellen treinen, bron: ProRail
Bron: Netverklaring 2020.

DB Cargo waarschuwt dat er een omgekeerde modal shift dreigt plaats te vinden. “Vervoer van het spoor zal verhuizen naar de weg. Belangstelling van andere spoorwegondernemingen om in dit marktsegment actief te worden, wordt hierdoor in de kiem te worden gesmoord.” De vervoerder roept daarom het ministerie op om de subsidie ten goede te laten komen aan de modal shift. De Tweede Kamer debatteert donderdag over het spoor.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “ProRail verhoogt tarief voor gebruik Kijfhoek met miljoenen”

Erik Huisman|04.04.19|12:18

Wat zou het toch fijn zijn voor Nederland BV als we gingen samenwerken om (ook) in de toekomst een belangrijke Europeese (transport)vervoerder te zijn, in plaats van elkaar steeds in de wielen te rijden om vervolgens met lekke banden te moeten toezien hoe omliggende landen profiteren van al ons gekissebis.

Henk Angenent|04.04.19|15:17

Is hier eigenlijk geen sprake van misbruik van een monopoliepositie?

kees boer|04.04.19|17:49

Ik deel dit volledig met Erik Huisman en Henk Angenent terwijl ook het goederenvervoer juist per spoor moet worden bevorderd,sta ook eens bij stil wat de Betuwelijn gekost heeft en dat aan capaciteituitbreiding gewerkt wordt richting Oberhausen

Pat Rick|05.04.19|11:23

@all: eens. Maar ProRail is niet erg geinteresseerd in samenwerking of verbetering van de positie van het goederenvervoer. Ze is vooral geinteresseerd in zichzelf, haar zelfstandigheid en reputatie. Daarom zijn reizigers belangrijker en hebben ze zelf radiocommercials waarin ze mensen vertellen dat ze miljarden gaan investeren in het spoor rond Amsterdam. Het is beter dat ProRail een saaie, degelijke organisatie wordt die haar taken op een kostenefficiente manier vervult.

Marc Busio|08.04.19|11:22

Geen reden voor opwinding. Het zal toch nooit iets worden met goederenvervoer per spoor in Nederland: te duur, inefficient en onbetrouwbaar. Bedrijven kiezen veel liever voor vervoer over de weg of het water. Dat bleek maar weer bij de lage waterstanden in de grote rivieren. Het goederenvervoer per spoor heeft daar nauwelijks van weten te profiteren. Bedrijven lieten liever de binnenvaartschepen wat vaker op en neer varen dan hun vracht aan het spoor toe te vertrouwen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.