Goederentrein, spoorlijn, Betuweroute, foto: @Jan van der Vaart

Goederentreinen moeten omrijden door werkzaamheden aan derde spoor

Door werkzaamheden bij de aanleg van het derde spoor in Duitsland tussen Emmerich en Oberhausen gelden er ruim een week lang beperkingen voor het spoorgoederenvervoer. Goederentreinen kunnen geen of minder gebruikmaken van de Betuweroute. Ze moeten omrijden via de grensovergangen in Venlo en Oldenzaal.

Er wordt gewerkt in de periode tussen zaterdag 19 en maandagochtend 28 januari. Op zaterdag 19 en zondag 20 januari is er tussen Emmerich en Oberhausen geen enkel treinverkeer mogelijk en vanaf maandagochtend 21 tot en met maandagochtend 28 januari 05:00 uur is maar één van beide sporen beschikbaar. Tijdens de werkzaamheden worden de  goederentreinen omgeleid via de Brabantroute (grensovergang Venlo) en in mindere mate via Oost-Nederland (grensovergang Oldenzaal). Vervoer van gevaarlijke stoffen gaat wel zoveel mogelijk via de Betuweroute. Door de werkzaamheden zal het op de omleidingsroutes drukker zijn met mogelijk meer overlast voor de omgeving, verwacht ProRail. De spoorbeheerder stimuleert vervoerders stiller materieel in te zetten.

Planning

Het spoorgoederenvervoer zal dit jaar nog vaker te maken krijgen met omleidingen als gevolg van werkzaamheden aan de Betuweroute. ProRail heeft een overzicht gepubliceerd van de geplande activiteiten dit jaar.

Om de aansluiting op de Betuweroute te verbeteren wordt in Duitsland een derde spoor aangelegd tussen Emmerich en Oberhausen over een lengte van ruim 70 kilometer. Het is een ingrijpende klus die nog een paar jaar zal duren. Er moeten onder meer dan honderd viaducten en bruggen aangepast of vernieuwd worden, stations gebouwd worden en geluidsschermen geplaatst worden.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven meldde onlangs in een brief aan de Tweede Kamer dat de Duitse spoorbeheerder DB Netze het bouwtempo in 2021 wil intensiveren. Daardoor kan het werk sneller opgeleverd worden, maar moet het spoorgoederenvervoer rekening houden met nog meer buitendienststellingen in dat jaar dan in 2019 en 2020.

Lees ook:

Omvang spoorgoederenvervoer lijkt niet verder te dalen in 2018

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.