Containertrein Zijderoute

ING: Nieuwe Zijderoute wordt serieuze concurrent Schiphol

De positie van Nederland als toegangspoort naar Europa gaat veranderen door de opkomst van de Nieuwe Zijderoute. De impact van deze Chinese handelsroute naar Europa op de Rotterdamse haven blijft weliswaar beperkt, maar het wordt wel een concurrent voor de luchthaven Schiphol. Dit concludeert het ING Economisch Bureau donderdag in een rapport.

Het spoor is een sneller alternatief voor producten die nu over zee gaan, maar concurreert door het verschil in kosten vooral met het veel duurdere luchtvervoer. Ook de lagere CO2-uitstoot kan hier in het voordeel van de trein gaan werken.

Nieuwe Zijderoute

China investeert miljarden in handelsroutes met het Westen. De Nieuwe Zijderoute over spoor is nog klein, maar heeft sinds 2013 een sterke groei laten zien. Mede door het belang dat de Chinese overheid eraan hecht, zet de groei de komende jaren naar verwachting met dubbele cijfers door.

Door schaalgrootte en beschikbare capaciteit blijft zeevervoer de meest efficiënte vervoerswijze voor grondstoffen en goedkope producten. Voor de Rotterdamse haven blijft de impact daarmee beperkt. Voor duurdere producten als elektronica, cosmetica en medicijnen die door de lucht gaan ligt dit anders.

Op de route van en naar midden China is luchtvervoer vier tot zes keer duurder dan het spoor. Bovendien kan de CO2-uitstoot twintig keer hoger zijn. Met een vijfde van de inkomende vracht afkomstig uit China, kan Schiphol dit op termijn gaan merken. Ook luchthavens als Frankfurt en Luik kunnen hierdoor vracht verliezen aan het spoor.

Kansen voor Nederlandse bedrijven

De komst van de Zijderoute betekent ook dat Oost-Europa beter wordt ontsloten. Voor logistieke dienstverleners maakt het niet uit hoe ze Europese klanten kunnen bedienen, maar voor Nederland als toegangspoort is het wennen om aan het einde van een route te liggen.

“De Zijderoute is sneller dan zeevervoer en goedkoper en groener dan luchtvervoer. Voor een optimale vervoerskeuze is het belangrijk dat verladers en hun logistieke dienstverleners naar het totaalplaatje kijken, inclusief kapitaalkosten en voor- en natransport. Combinaties met lucht- en/of zeevracht kunnen dan interessant zijn.” aldus Machiel Bode, ING Sector Banker Transport and Logistics. “Door nieuwe business-modellen te ontwikkelen kunnen logistieke dienstverleners een nieuwe markt aanboren om producten van deur tot deur te transporteren, zowel van China naar Europa, als omgekeerd.”

De Zijderoute is volgens ING op weg naar volwassenheid. “Zonder Chinese subsidie verliest de verbinding aan concurrerend vermogen, maar efficiëntieverbetering en schaalvoordelen kunnen op lange termijn zorgen voor sneller vervoer en lagere tarieven. Het druk bezette spoor in Noordwest- Europa is bij verdere groei een uitdaging. Niettemin wordt het een vaste waarde in het logistieke keuzepalet.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “ING: Nieuwe Zijderoute wordt serieuze concurrent Schiphol”

Pat Rick|08.11.18|15:38

Deze route is vooral bedoeld om de invloedssfeer naar het westen uit te breiden. Peking pompt honderden miljarden in landen in centraal Azie en Oost-Europa door projecten en investeringen in sleutelinfrastructuur, maar net als nu in Afrika zal men later sterke bedenkingen krijgen. Mensen die op de korte termijn denken te kunnen profiteren rollen de rode loper uit

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.