Passerende goederentrein station Breda

Nederland belangrijk knooppunt voor internationaal spoorgoederenvervoer

Het aandeel van het internationaal goederenvervoer in Nederland is in 2017 toegenomen, meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers. In 2017 werd in totaal ruim 41 miljoen ton van, naar of via ons land vervoerd per goederentrein. Daarvan had ruim 93 procent een buitenlandse laad en/of losplaats.

Vorige maand meldde het CBS dat er in 2017 in totaal 37,8 miljoen ton per spoor van en naar Nederland werd vervoerd. “In deze nieuwe cijfers is de doorvoer zonder overlading meegenomen. Dat betekent bijvoorbeeld dat een trein is geladen in België, door Nederland rijdt en dan in Duitsland wordt gelost”, zegt een woordvoerder desgevraagd.

Het totale goederenvervoer per spoor van, naar en door Nederland is tussen 2007 en 2017 met 0,5 miljoen ton naar 41,2 miljoen ton gestegen. Deze toename van 1,2 procent is vooral te danken aan de groei van het internationale goederenvervoer. Het internationaal goederenvervoer nam in de genoemde periode toe van 35 miljoen ton naar 38 miljoen ton.

Het binnenlandse spoorvervoer daalde daarentegen van ruim 5,5 miljoen ton in 2007 naar ruim 2,7 miljoen ton in 2017. Het aandeel van het internationale goederenvervoer per spoor groeide van 86 procent in 2007 naar 93 procent in 2017.

(Tekst loopt verder onder foto)

Internationaal spoorgoederenvervoer in 2017, bron: CBS

Doorvoer goederen

De stijging van het spoorvervoer wordt veroorzaakt door de toename van zowel de doorvoer als de aanvoer van goederen met een buitenlandse herkomst. Bij doorvoer worden goederen vervoerd over het Nederlandse spoor, maar vindt het laden en lossen in het buitenland plaats.

Het aandeel doorvoer verdubbelde van 4 procent in 2007 naar 8 procent in 2017. Het aandeel aanvoer steeg in dezelfde periode van 22 naar 25 procent. De totale hoeveelheid goederen die vanuit Nederland naar het buitenland werd vervoerd is nauwelijks veranderd, van 24,7 miljoen ton goederen in 2007 naar 24,9 miljoen ton in 2017.

(Tekst loopt verder onder foto)

Aandeel per vervoersstroom spoor, bron: CBS

Partners

De grootste partner voor zowel de afvoer als de aanvoer van goederen per spoor is Duitsland. Ruim 74 procent van de goederen gaat naar Duitsland en 49 procent van de aanvoer wordt er geladen. Op ruime afstand volgen Italië, België, Oostenrijk en Polen. Polen wordt de laatste jaren steeds belangrijker voor de aanvoer van goederen per spoor, het aandeel daar geladen goederen steeg van ruim 1 procent in 2007 naar 6 procent in 2017. Vanuit Polen worden vooral goederen in containers en graan aangevoerd.

Het vervoerde gewicht per trein vanuit Nederland naar het buitenland daalde tussen 2016 en 2017 met 9,1 procent. Deze daling werd veroorzaak doordat er minder kolen naar Duitsland werden vervoerd. De hoeveelheid kolen die vanuit Rotterdam naar het buitenland werd vervoerd daalde met een kwart ten opzichte van 2016.

Lees ook:

Spoorgoederenvervoer voor het eerst sinds jaren gedaald

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.