Goederentrein, Antwerpen

ProRail haalde bewust prestatie-afspraken voor goederenvervoer niet

Gepubliceerd op 19-05-2017 om 13:14

ProRail heeft in 2016 bewust de doelen voor de prestatie indicatoren (KPI’s) voor het goederenvervoer niet gehaald. Dat staat in het jaarverslag van 2016. De spoorbeheerder koos ervoor om op de wens van vervoerders en verladers in te gaan voor vier treinpaden per uur op de Brabantroute. Dit betekende dat dit ten koste zou gaan van de punctualiteit. ProRail-directeur Pier Eringa gaat binnenkort in gesprek met het ministerie van Infrastructuur en Milieu omdat er volgens hem “een betere prestatie-indicator” voor het goederenvervoer in 2018 moet komen.

In 2016 lag de punctualiteit van het goederenvervoer op 73,7 procent. Dat is ruim onder de bodemwaarde van 80 procent die met het ministerie is afgesproken. Het niet halen van de afspraken, had volgens ProRail meerdere oorzaken. Zo was het vanwege werkzaamheden aan de Betuweroute beperkt mogelijk om hier goederentreinen over te laten rijden. De omleidingen via de drukke Brabantroute hadden een negatieve impact op de punctualiteit.

Treinpaden

Daarnaast werden goederentreinen gehinderd door de snelheidsbeperkingen op de Moerdijkbrug die sinds april 2016 van kracht was. Bij de totstandkoming van het dienstregelingsplan voor 2016 gaven goederenvervoerders aan de voorkeur te hebben voor vier paden per uur op de Brabantroute. Volgens ProRail zijn niet alle paden in de praktijk realiseerbaar met minder dan 3 minuten vertraging.

Pier Eringa gaf donderdag tijdens de presentatie van de jaarcijfers aan dat de goederenvervoerders “helemaal niet zitten te wachten” op een punctualiteit van 3 minuten. “Die willen gewoon treinpaden.”

Werkgeversvereniging KNV zegt in een reactie op de jaarcijfers dat de  redenatie van Eringa klopt. “Voor het spoorgoederenvervoer is het wel of niet rijden van een trein binnen een drie minuten tijdslot niet het ultieme doel. Een reiziger kan door drie minuten vertraging een aansluiting missen, maar voor een container op weg naar bijvoorbeeld Italië maakt drie minuten niets uit.” Volgens KNV willen klanten dat ProRail “met flexibiliteit ruimte vindt op het spoor voor iedere goederentrein”.

‘Slimme afspraken’

Eringa vertelde tijdens de persconferentie in gesprek te gaan met het ministerie om “slimmere afspraken te maken”. “Het is dom dat we ze zo hebben gemaakt, dus je moet ProRail ook niet afrekenen op je hebt in plaats van 80 procent punctualiteit 78 procent punctualiteit gehaald bij de goederentreinen. Niemand zit te wachten op zo’n cijfer. We maken soms rare afspraken over KPI’s.” Ook KNV zal met ProRail meedenken over prestatie-indicatoren die beter aansluiten bij de karakteristieken van het spoorgoederenvervoer.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.