
DB Cargo vecht miljoenenclaim voor treinbotsing Barendrecht aan
DB Cargo gaat in hoger beroep tegen een uitspraak van de civiele rechter die bepaalde dat het spoorbedrijf 1,5 miljoen aan ProRail moet betalen voor het treinongeluk in Barendrecht in 2009. Bij de treinbotsing tussen twee goederentreinen kwam de machinist van DB Schenker om het leven en raakte de machinist van ERS Railways zwaargewond. Ook ontstond er flinke schade aan het spoor. Spoorbeheerder ProRail spande de rechtszaak aan om de schade aan het spoor op de goederenvervoerder te verhalen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
(diepe zucht…)
Ten eerste gaat het hier om TREINbeveiliging en niet om spoorbeveiliging. Ten tweede: ATB-Vv staat voor ATB Verbeterde Versie. Ten derde: ATB-EG grijpt alleen in als de Mcn bij een GEELvariant niet reageert op een opdracht tot snelheidsbeperking. Bij een rood sein = stop doet ATB-EG per definitie NIETS. ATBEG werkt vooraf bij voorseinen (=geelvariant = opdracht tot snelheidsbeperking), en dus niet achteraf, als de opdracht al uitgevoerd had moeten zijn. Dat doet ATB-Vv wel.
De bewering “ATB EG grijpt niet in als een trein bij het naderen van een rood sein minder dan 40 kilometer per uur rijdt” is dus pertinent onjuist. ATB-EG doet per definitie niets bij rood sein.