Een file op de Afsluitdijk, foto: ANP

Verdeeldheid over invoering rekeningrijden

De autolobby is verdeeld over het rekeningrijden. RAI-voorzitter Steven van Eijck pleitte vorige week voor rekeningrijden. Hij denk dat deze maatregel onder meer zal helpen om files terug te dringen en goed is voor het milieu. De ANWB en Bovag werden in één adem genoemd in zijn pleidooi voor het rekeningrijden. En dat is onterecht volgens woordvoerder Ad Vonk van de ANWB.

“Wij zijn niet voor rekeningrijden, maar we vinden wel dat er naar het huidige belastingstelsel gekeken moet worden. Nu betalen mensen ook belasting als zij amper gebruik maken van de weg. Wij denken dat dit eerlijker verdeeld kan worden”, stelt Vonk. Als er een nieuw voorstel voor rekeningrijden komt, dan is de ANWB bereid om daar naar te kijken.

Rekeningrijden

“Wat er eigenlijk aan de gang is dat er niet langer een taboe rust op het onderwerp rekeningrijden. De ANWB is er geen tegenstander van om dit onderwerp te bespreken. We vinden alleen dat dit onderwerp besproken moet worden, zonder dat er direct al keuzes over de vorm worden gemaakt.” Dit is volgens de ANWB een van de rekenen dat het plan van toenmalig minister Camiel Eurlings in 2010 sneuvelde. “Het plan was al heel vergaand, waardoor er onvoldoende draagvlak kon worden gevonden.”

Spoorgoederenvervoerders pleiten al jaren voor het invoeren van rekeningrijden, omdat volgens hen de gebruikersvergoedingen voor het spoor in Nederland onevenredig hoog zijn geworden. Dat maakt het moeilijk voor de spoorsector om te concurreren met het wegverkeer.

Rekeningrijden

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) meldde vorige week in een rapport dat het reistijdverlies door files in 2016 met 14 procent stijgt en met circa 4 procent per jaar in de jaren 2017 tot en met 2021. Daarmee nemen de dagelijkse files in 2021 toe met 38 procent ten opzichte van 2015. Dit wordt mede veroorzaakt veroorzaakt door het aantrekken van de economie.

Volgens voorzitter Arriën Kruyt van Rover is het invoeren van rekeningrijden onvermijdelijk. “Mensen zullen vanwege de kosten liever in de auto blijven stappen dan op de fiets of in het openbaar vervoer. Het is nu eenmaal fiscaal voordeliger om in een leaseauto te rijden of om een kilometervergoeding van de werkgever te ontvangen. Welke politicus heeft de moed om belastingheffing voordelig te maken voor fietsers en openbaar vervoergebruikers? Het gaat om de leefbaarheid van Nederland.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.