EU wil kilometerheffing in alle lidstaten invoeren

Alle Europese lidstaten moeten overschakelen naar een wegenbelasting op basis van de daadwerkelijk gereden kilometers. Dat wil de Europese commissie die donderdag plannen bekendmaakte om de uitstoot in de gehele EU flink terug te brengen. Het doel is om tegen 2050 de emissies van het vervoer met zestig procent omlaag te brengen ten opzichte van 1990.

“Het is hoog tijd dat dit er komt. Nederland is de enige uitzondering waar het wegvervoer nog niet wordt beprijsd”, zegt KNV-directeur Ad Toet in een reactie op de EU-plannen. “Deze plannen helpen duurzame mobiliteit. Op een lading naar Italië bespaar je 80 procent aan CO2 als je dit per spoor vervoert. Het spoor heeft een belangrijke rol in een duurzaam mobiliteitsbeleid.

Prijssignalen

“Het uitzenden van de juiste prijssignalen en het meenemen van externe kosten is een van de meest economisch rationele manieren om een energie-efficiënter vervoer, emissiearme energie en een snellere vernieuwing van het voertuigenpark te bevorderen”, schrijft de Europese Commissie in de toelichting van de plannen. Een dergelijke belasting strookt volgens de commissie beter met het beginsel ‘dat de vervuiler of de gebruiker betaalt’. Toet: “Het is goed dat nu de prijsprikkel bij de gebruiker wordt neergelegd. Die moet de kosten op de juiste manier doorberekenen. Dan is de keuze straks aan de gebruiker of de reiziger voor welke modaliteit deze kiest.”

De Commissie werkt aan normen voor interoperabele elektronische tolheffingssystemen in de EU om de markttoegang voor nieuwe verleners van tolheffingsdiensten te vergemakkelijken en de totale kosten van het systeem te verlagen. De Commissie zal daarnaast de richtlijn over heffingen op het vrachtwagenvervoer herzien om ook heffingen op basis van verschillen in de uitstoot van kooldioxide mogelijk te maken. Verder zullen sommige beginselen van de richtlijn worden verruimd tot bussen, touringcars, personenauto’s en bestelwagens.

CO2-uitstoot

“Het vervoer kan in veel grotere mate dan in het verleden bijdragen aan de vermindering van de emissies in de EU, iets waartoe we ons hebben verbonden in het kader van de Klimaatovereenkomst van Parijs en de Agenda 2030 voor duurzame ontwikkeling”, aldus de Commissie.

Lees hier de toelichting bij de Europese strategie voor emissiearme mobiliteit.

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.