Gebruik andere routes moet normoverschrijding gevaarlijke stoffen tegengaan
Gebruik van alternatieve routes en overleg met vervoerders en de Duitse overheid. Dat moet overschrijding van de risicoplafonds voor het vervoer van gevaarlijke stoffen verminderen, stelt staatssecretaris Sharon Dijksma. Ook wil ze bekijken welke mogelijkheden er zijn voor extra vervoer over het water.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
De Nederlandse regels voor het vervoer van chemische stoffen over het spoor zijn veel strenger dan in onze buurlanden en veel strenger dan de Europese regels. De NL wetgeving is vooral ingegeven door de hysterie na Enschede en Volendam en wordt geïnspireerd door een Angelsaksisch risicodenken. Het is veel beter om de NL wetgeving in te trekken of terug te brengen naar Europees niveau. Want waarom zou een goederentrein, die in Duitsland aan alle regels voldoet, in NL plotseling onveilig zijn?