Rails, spoor

Financiering overdekte railterminal Maastricht rond

De financiering van een overdekte railterminal in de Beatrixhaven in Maastricht is rond doordat de provincie Limburg Schavemakers Logistics een lening verstrekt van 750.000 euro. Het bedrijf investeert zelf circa één miljoen euro in de terminal.

Schavemakers Logistics had een verzoek voor een lening ingediend om het bedrijf ook per spoor te kunnen ontsluiten. Daarvoor wordt de spoorlijn bij Ankerkade 150 doorgetrokken tot het perceel van Schavemaker. De spoorlijn zal ook deels in de hal van het bedrijf worden aangelegd.

Railterminal

Met de komst van de railterminal onstaat de mogelijkheid tot overdekte op- en overslag. Dit is met name voor staal van belang met het oog op het voorkomen van roestvorming. Voor de exploitatie van de terminal is het nieuwe bedrijf Maas Terminal Maastricht opgericht, dat ook de overige staalbedrijven in de Beatrixhaven faciliteert.

De provincie wil graag meewerken aan het spoorproject omdat ‘ook de andere bedrijven in de Beatrixhaven daar van kunnen profiteren’. Daarnaast zou het project ook bijdragen aan de verkeersveiligheid in het havengebied en daarbuiten. Over vijf jaar zullen naar verwachting ongeveer achtduizend vrachtauto’s minder van de snelweg A2 in Maastricht gebruik hoeven maken, omdat meer vervoer per spoor kan worden afgewikkeld. Ook zal de uitbreiding tot extra werk leiden.

Lening

Schavemakers Logistics betaalt een rentepercentage op de lening en lost de lening binnen vijf jaar af. De vraag naar een overdekte railterminal is onder andere ontstaan doordat de huidige overslag op straat overlast voor de omgeving veroorzaakt.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.