Spoortunnel, Betuweroute, goederenspoorlijn

BAM en Cofely gaan tunneltechnische installaties Betuweroute beheren

Het beheer en onderhoud aan de tunneltechnische installaties (TTI’s) van de Betuweroute worden vanaf 1 januari 2016 uitgevoerd door BAM en Cofely. Doelstelling is gezamenlijk een kwaliteitsslag te realiseren op tactisch, operationeel en uitvoerend niveau. De samenwerking is aangegaan voor minimaal zeven jaar met een optie tot verlenging van telkens drie jaar.

De TTI’s bevinden zich bij de Botlektunnel, Sophiaspoortunnel, tunnel De Giessen, tunnel Pannerdensch Kanaal en tunnel Zevenaar. Het onderhoud van de dienstgebouwen bij de tunnels valt ook onder het contract. Om het treinverkeer ongehinderd door te laten rijden hebben BAM en Cofely voor het onderhoud aan de tunnels een beheermodel ontwikkeld.

Beheermodel

BAM en Cofely hebben voor deze samenwerking de VOF OptieTrans4y opgericht. OptieTrans4Y maakt van een geavanceerd Tunnel Informatie Modeling (TIM)-systeem dat real time inzage geeft in de werking van de TTI’s. Daarmee kunnen eventuele verstoringen aan de TTI’s eerder worden verholpen en wordt de hinder voor het treinverkeer tot een minimum beperkt.

Het contract tussen BAM en Cofely is afgesloten met Keyrail, de huidige exploitant van de Betuweroute. Vanaf 1 juli worden de beheeract iviteiten van Keyrail overgenomen door ProRail en houdt Keyrail op te bestaan. Het nu afgesloten contract gaat ook over naar ProRail.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “BAM en Cofely gaan tunneltechnische installaties Betuweroute beheren”

Adrie Peters|07.07.15|02:41

ik ben echt jullie man huur mij in of geef mij deze job Laat mij samen met u het onderhoud van deze tunnels nu eens goed op poten gaan zetten. zodat het haalbaar en betaalbaar wordt. Ik heb deze tunnels in bedrijf gesteld en er vele uren in storings diensten in liggen. Bovendien heb ik mee gewerkt aan de risico analyses van deze tunnels Ik weet dus degenlijk wat dit gaat inhouden. Dit wordt echt geen makkelijke taak dit wordt zwaar en verantwoordelijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.