DB Schenker, goederentrein, Duitsland

Raamwerk voor spoorgoederencorridors ondertekend

Het raamwerk voor de capaciteitsverdeling op de spoorgoederencorridors Rhine-Alpine, North Sea-Mediterranean en North Sea-Baltic is getekend. Ook zijn de updates voor de corridor implementatieplannen voor de spoorgoederencorridors Rhine – Alphine en North Sea Mediterranean getekend. Dat meldt staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer.

Het raamwerk capaciteitsmanagement voor de drie goederencorridors geldt voor de dienstregeling 2016. Het vervangt het eerdere raamwerk voor de corridors Rhine – Alpine en North Sea – Mediterranean dat op 20 december 2012 is getekend. Inmiddels is hetzelfde raamwerk ook aanvaard in de corridors Atlantic, Mediterranean en Baltic – Adriatic.

Raamwerk

Mansveld meldt dat in 2015 verder wordt gesproken met de spoorbeheerders van alle negen spoorgoederencorridors om tot een inhoudelijk identiek raamwerk te komen. In het raamwerk wordt aangegeven op welke manier de Corridor One Stop Shop (C-OSS) zijn werk moet doen. Ook staat erin hoe de One Stop Shop om moet gaan met conflicterende aanvragen voor de aangeboden treinpaden.

Veranderingen in het raamwerk en de toepassing daarvan zijn dat er een hogere prioriteit wordt toegekend voor aanvragen van geheel doorgaande PaP’s (pre-arranged treinpaden) bij zwaar belaste infrastructuur. Hierdoor wordt de capaciteit optimaal benut.

Treinpaden

Een andere wijziging is dat er gebruik wordt gemaakt van flexibele PaP’s waarbij er speelruimte is in de planning. Zo kan de dienstregeling tussen herkomst en bestemming worden aangepast, zoals bijvoorbeeld stopplaatsen, waardoor ook de infrastructuur efficiënter wordt gebruikt.

KNV Spoorgoederenvervoer vindt het ‘tijd om het gebruik van de corridors te stimuleren’. “Vervoerders willen graag rijden met langere treinen en willen af van operationele hindernissen die ze nog steeds aan de grenzen van netwerken en zelfs bij de corridors ondervinden”, aldus de werkgeversvereniging.

Bekijk hier het rapport ‘Decision of the Executive Board of Rail Freight Corridor’.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.