Goederentrein, spoorlijn, Betuweroute, foto: @Jan van der Vaart

Deltalinqs en KNV richten zich gezamenlijk op spoorlobby

Deltalinqs en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) gaan samenwerken om de positie van het spoorgoederenvervoer te versterken. De groeiende zorg ten aanzien van de recente verhogingen van de gebruikstarieven hebben hiertoe geleid.

De spoorgoederenvervoerders zijn in Nederland verenigd binnen KNV Spoorgoederenvervoer (KNV SGV). De Nederlandse spoorterminals zijn aangesloten bij Deltalinqs. De achterban van beide organisaties wordt geconfronteerd met een aanzienlijke tariefsverhoging van de gebruiksvergoedingen op het spoor (18 tot 50 procent). Zij verwachten dat de verhoging van de deze vergoedingen zal leiden tot een vermindering van de concurrentiepositie en het verlies van een groot ladingdeel voor de Rotterdamse haven.

Derde spoor

Daarnaast zullen de bouwwerkzaamheden aan het spoor Emmerich-Oberhausen er toe leiden dat de capaciteit van het spoor tussen 2015 en 2022 sterk zal worden beperkt. De goederenspoor Betuweroute krijgt een betere aansluiting richting Oberhausen. Daarvoor wordt de spoorlijn tussen Zevenaar en het Duitse Oberhausen uitgebreid met een derde spoor. Daardoor kunnen meer treinen gaan rijden.

KNV en Deltalinqs vinden het absoluut noodzakelijk dat het pakket aan maatregelen (herroutering, randvoorwaarden, beter benutten), dat door staatssecretaris Wilma Mansveld is aangekondigd, zorgvuldig wordt uitgevoerd. Tijdens de realisatie van deze werkzaamheden moeten de gebruiksvergoedingen wat KNV en Deltalinqs betreft bevroren worden.

Spoorcommissie

De organisaties richten een spoorcommissie op waarin zowel de achterban van KNV als Deltalinqs zitting nemen. Deze commissie heeft tot doel om de kennis ten aanzien van het spoor meer te bundelen, onderling informatie uit te wisselen en kansen en problemen vroegtijdig te signaleren. Hoofdzakelijk wordt aandacht besteed aan een inventarisatie van de wensen en dilemma’s van de terminals en de korte en midden termijn agenda voor het spoor.

Bij de versterking van de positie van het spoorgoederenvervoer speelt voor een klein land als Nederland de samenwerking op Europees niveau een belangrijke rol. Met de nieuwe samenwerking versterken KNV en Deltalinqs hun inbreng bij de European Rail Freight Corridors (ERFC’s).

Derde spoor, Emmerich-Oberhausen
Bron: Keyrail

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Deltalinqs en KNV richten zich gezamenlijk op spoorlobby”

Frederick Gerards|20.02.15|16:23

We kunnen dus stellen dat de KNV nóg meer in gaat zetten op het voordeel van DB Schenker? KNV is er zelden of nooit voor de andere goederenvervoerders, zij hebben geen énkele stem.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.