Spoorlijn bij Tata Steel in IJmuiden

Goederentreinen van 750 meter kunnen vanaf 2016 kopmaken in Beverwijk

In Beverwijk kunnen vanaf 2016 ook goederentreinen met een lengte 750 meter kopmaken, oftwel van rijrichting veranderen. Nu heeft het kopspoor bij staalfabrikant Tata Steel nog een lengte van 490 meter. De twee sporen met een lengte van 750 meter worden in 2016 opgeleverd, zo meldt staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur aan de Tweede Kamer. Dat betekent dat vervoerders straks met zo’n 50 procent langere treinen naar de staalfabriek kunnen gaan rijden.

Het rijden met langere treinen is voordelig voor vervoerders, verladers en infrabeheerders omdat het spoor en de capaciteit van de treinen beter wordt benut dan met de huidige lengte van de goederentreinen.

Kamervragen

VVD-Kamerleden Betty de Boer (VVD) en Barbera Visser hadden Kamervragen gesteld over de verlenging van het kopspoor. Zij benadrukken dat het belangrijk is dat het verlengde kopspoor zo snel mogelijk wordt aangelegd. Dat komt volgens hen ten goede aan  de doorstroming van goederen vanuit de IJmond en concurrentievermogen van de betrokken bedrijven.

Ook wijzen zij erop dat de werkzaamheden afgerond dienen te worden voordat er wordt gestart met de renovatie van de Velsertunnel. De Velsertunnel ligt vlakbij het kopspoor in Beverwijk. Samenloop in de werkzaamheden zou volgens de Kamerleden voor extra overlast kunnen zorgen.

Langere goederentreinen

Mansveld meldt verder dat ze zich in internationaal verband hard maakt om langere goederentreinen te laten rijden op de corridor Rotterdam – Genua. “Overigens bestaan op het Nederlandse deel van deze corridor nu al geen obstakels meer voor de inzet van treinen van 740 meter”, aldus de bewindsvrouw.

In Europees verband is in het kader van de Trans-European Transport Networks (TEN-T) afgesproken dat het uiterlijk in 2030 mogelijk moet zijn om met goederentreinen van 740 meter op de belangrijkste spoorcorridors te kunnen rijden.

Werkzaamheden

Dee buitendienststelling van het spoor voor de werkzaamheden aan het kopspoor bij Beverwijk blijft beperkt tot vier periodes tussen april en november 2015. Elke periode heeft een maximale duur van 52 uur. De werkzaamheden aan de Velsertunnel starten in maart 2016 en duren negen maanden.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.