Betuweroute, goederenlijn

Mansveld positief over directeur spoorgoederenvervoer

Staatssecretaris Wilma Mansveld staat positief tegenover het idee om een directeur spoorgoederenvervoer in de directieraad op te nemen van ProRail. Hoe dit exact wordt ingevuld, is nog onbekend. De bewindsvrouw wil in ieder geval een commissaris goederenvervoer aanstellen. Dat zei de bewindsvrouw dinsdag tijdens een debat in de Tweede Kamer. Belangenorganisaties KNV Spoorgoederenvervoer en EVO hadden opgeroepen om een directeur spoorgoederenvervoer bij ProRail aan te stellen. Ook het CDA en de VVD gaven tijdens het debat aan dit belangrijk te vinden.

ProRail, die ook gaat over de toewijzing van treinpaden voor goederentransporten, heeft in haar raad van bestuur niemand benoemd die specifiek het belang van het spoorgoederenvervoer vertegenwoordigt. En dat moet volgens EVO en KNV veranderen. Directeur Ad Toet van KNV Spoorgoederenvervoer: “Mansveld onderkende tijdens het debat het nu van een directeur spoorgoederenvervoer. Daarmee is een belangrijke, positieve stap gemaakt.

Keyrail

Mansveld maakte verder bekend dat Keyrail blijft bestaan als vervoerders en de aandeelhouders overeenkomen om taken voor de ketenregie door het spoorbedrijf te laten uitvoeren. Alle taken die te maken hebben met infrastructuurbeheer worden straks door ProRail uitgevoerd. Toet: “Dat betekent dat alle wettelijke taken voor het infrastructuurbeheer bij ProRail komen te liggen. Dat betekent dat Keyrail geen treinpaden meer mag toekennen aan de vervoerders.” KNV is blij met deze beslissing. “Wij hebben in Nederland geen twee infrastructuurmanagers nodig”, aldus de directeur.

De staatssecretaris zegde verder tijdens het overleg toe om samen met de betrokken partijen en het ministerie van Economische Zaken te gaan onderzoeken hoe groot de financiële schade is als gevolg van de aanleg van het derde spoor Emmerich-Oberhausen van de Betuweroute.

Compensatieregeling

Door werkzaamheden aan het Duitse deel van de Betuweroute kunnen er tussen 2015 en 2022 veel minder goederentreinen van dit traject gebruik maken. Zij lopen hiermee veel inkomsten mis. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek gaat het Rijk kijken of er een compensatieregeling kan komen voor het bedrijfsleven.

Lees ook:

KNV en EVO willen goederendirecteur in directieteam ProRail

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.