Corien Wortmann, Europarlementariër, CDA

‘Besluit Europees Parlement benadeelt Nederlandse spoorgoederenvervoerders’

VIDEO – Het is een slechte zaak dat het Europees Parlement tegen de gedwongen scheiding tussen de infrastructuurbeheerders en spoorvervoerders heeft gestemd. De Nederlandse spoorgoederenvervoerders worden hiermee benadeeld. Dat zei Corien Wortmann van het CDA na afloop van de stemming hierover in het Europees Parlement in Straatsburg. Wortmann: “Dit is een gemiste kans voor landen zoals Duitsland. In Duitsland worden nu treinen van Deutsche Bahn direct en indirect bevoordeeld. Dit is slecht nieuws voor de Nederlandse spoorgoederenvervoerders”, aldus de Europarlementariër.

Het Europees Parlement stelt lidstaten niet verplicht om een om scheiding aan te brengen in de structuur op het gebied van spoorbeheer en spoorvervoer. Zij moeten volgens het Parlement kunnen kiezen tussen een geïntegreerde structuur waarbij het spoorbeheer en het spoorvervoer bij één holding is ondergebracht zoals bij Deutsche Bahn gebeurd én en een structuur waarin het spoorbeheer en spoorvervoer van elkaar is gescheiden, zoals dat in Nederland het geval is.

Bekijk hier het video-interview met Corien Wortmann van het CDA:

Oneerlijke concurrentie

Volgens Wortmann zorgt dit voor oneerlijke concurrentie en schaadt het de Nederlandse export. “Sommige barrières blijven op deze manier bestaan voor het spoorgoederenvervoer vanuit de Nederlandse havens naar Duitsland. In Duitsland is het nog steeds zo dat onze treinen veel moeilijker aan goede spoortrajecten kunnen komen dan de Duitse treinen. Die worden toch direct en indirect bevoordeeld en dat is slecht voor de positie van onze mainport.”

“Ik had gehoopt dat we op dat punt echt een stap zouden kunnen maken dat ook de Duitsers net zoals in Nederland de onafhankelijkheid van het gebruik van het spoor beter zouden verankeren”, aldus de CDA’er.

Strikte scheiding

Dat er geen strikte scheiding hoeft te zijn tussen de infrastructuurbeheerder en de spoorvervoerder betekent volgens Wortmann niet dat de situatie in Nederland gaat veranderen. “Het grote misverstand over de Nederlandse situatie is dat het feit dat het gescheiden is van elkaar niet betekent dat je niet maximaal zou moeten samenwerken. Daar schort het teveel aan.”

“Maar ook op het Nederlandse spoor heb je veel meer gebruikers dan de NS. Het is ook voor de BV Nederland belangrijk dat die ook goede toegang hebben tot het spoor en dat dat niet alleen maar exclusief in handen is van NS. Dus samenwerking zo goed mogelijk. Dat moet zelfs beter. Ik vind het terecht dat de Tweede Kamer er bovenop zit, maar we moeten niet terug naar het hele spoor in handen geven van de NS.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.