Lek, goederentrein, Kijfhoek

Lek in ketelwagen op Kijfhoek, geen gevaar voor omgeving

Het treinverkeer tussen Rotterdam en Dordrecht is donderdag uit voorzorg enkele uren stilgelegd vanwege een lek in een ketelwagen van een goederentrein op Kijfhoek. In de ketelwagen zaten resten van de giftige en ontvlambare stof acrylnitryl. Het lek wordt gedicht en volgens de brandweer is er geen gevaar voor de omgeving. Omstreeks 16.00 uur is het treinverkeer weer langzaam hervat, zo meldt de NS.

De ketelwagen bleek niet te zijn gereinigd en er stond een klep open. Twee medewerkers die in de buurt van de wagon werkten zijn uit voorzorg naar het ziekenhuis gebracht, zo meldt RTV Rijnmond.

Lekkende ketelwagen

Anton Slofstra, directeur van de brandweer Zuid-Holland-Zuid: “Wij zijn gealarmeerd over een lekkende spoorketelwagen op Kijfhoek. Medewerkers op Kijfhoek meldden dat daar stank vanaf kwam. Uit onze meetresultaten blijkt bleek dat er op honderd meter afstand van de ketelwagen geen giftige stoffen zijn gemeten.”

Op het terrein rijden geen passagierstreinen, maar die komen er wel langs. Tussen Lombardijen en Zwijndrecht rijden daarom op last van de brandweer geen passagierstreinen. NS heeft extra bussen ingezet tussen de stations die tijdelijk niet bereikbaar zijn. Reizigers tussen Rotterdam centraal en Breda, kunnen met de Intercity direct reizen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Lek in ketelwagen op Kijfhoek, geen gevaar voor omgeving”

Henk-Jan Wormgoor|07.02.14|00:34

Waarom is er op 13 sept 2013 een trein brand geweest in Wetteren Belgie? Een treinbrand ontstaat niet zo maar. Dit moet regelmatig getest worden. Ook de stoomwezen-eisen en lektesten en NDO etc. APK voor het spoormaterieel! VCA diploma voor de machinisten!

Henk-Jan Wormgoor|07.02.14|00:49

Goederentreinen zijn onvoldoende beveiligd: vonken alom op het spoor, geen passende brandblusinstallatie op de wagons, geen ontspoorbeveiliging, geen zicht op middelste of laatste wagon, geen trillingsmeters aan boord van wagons, geen boordwerktuigkundige /procesoperator/ veiligheidsdeskundige/ rampenbestrijder aan boord, geen vca diploma van bestuurders. 105 km/h scheuren en wiebelen door de nacht. Meer veiligheid en systemen etc. in oa (petro-) chemie, energietechniek, luchtvaart, defensie.

Henk-Jan Wormgoor|07.02.14|10:06

Voor iedere rit: veiligheidcheck, materieel check, (be)lading check, documenten check, noodreparaties uitvoeren en storingen/afwijkingen systematisch melden.
Jaarlijks systematische APK-keuring van alle Europees materieel, spoor en systemen.
Inzet van camera’s, snuffelapparatuur, audio analyse, weegbruggen, trillingsdetectie, etc. en (remote-) controlekamers voor systematische on- en off-line checks.
Systematische check van ILT etc. mbt gemelde afwijkingen zoals genoemd in artikel.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.