Goederentrein, ontspoord, Borne

‘Onderhoud ontspoorde goederenwagon Borne was in orde’

De wagon van de goederentrein die begin deze maand uit de rails liep bij Borne, voldeed aan de vereiste normen voor het onderhoud. Bij de ontsporing brak de wielband van de wagon door nog onbekende redenen. Verder zijn er geen verbanden gevonden met eerdere gevallen waarbij wagons van het type FCCPPS uit de rails liepen. Dat zegt Erno Chevallier, directeur strategische ontwikkeling bij Voestalpine Railpro. Voestalpine Railpro is eigenaar van de goederenwagons.

Chevallier: “Wij hebben na dat ongeluk onze eigen documenten nagekeken. We hebben onderzocht wanneer het laatste onderhoud heeft plaatsgevonden. En bijvoorbeeld gekeken naar de dikte van de wielband. Die voldeed ruim aan de gestelde eisen.” Door de ontsporing raakten dwarsliggers en rails over een lengte van vier kilometer beschadigd. Ook het perron van station Borne liep schade op.

De eerste onderzoekresultaten van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) lijken uit te wijzen dat de goederentrein ontspoorde, nadat een wielband van een van de wagons door nog onbekende reden brak. Volgens Chevallier is daarin geen verband gevonden met eerdere gevallen waarbij dit type wagon ontspoorde. “Het is ongelukkig dat dit in de media wel gesuggereerd is. Deze wagons worden veelvuldig ingezet. Het is sinds 1995 vier keer voorgekomen dat een goederenwagon van dit type uit de rails liep. Elk geval was weer anders dan het vorige, zo bleek na grondig onderzoek. Een eenduidige oorzaak was er niet.”

Waarschuwingssystemen

Chevallier: “Bij de ontsporing in Borne is 1 van de 120 assen naast het spoor gelopen. De goederentrein is verder intact gebleven. Een locomotief is zo sterk dat hij het kleine beetje weerstand dat hierdoor wordt veroorzaakt, niet merkt. Bij een ontsporing waarbij meerdere assen naast het spoor lopen, kan de remleiding breken. Als dat gebeurt, dan wordt de noodremming geactiveerd.” En dit was hier niet het geval.

“ILT onderzoekt op dit moment of de waarschuwingssystemen zoals GSM-R naar de machinist hebben gewerkt. Ook onderzoekt de organisatie of andere vangnetten hebben gewerkt zoals hotbox-detectie”, aldus Chevallier. Hotbox-detectie registreert of de assen van treinen te warm zijn. Bij overhitting kunnen ze vastlopen of breken waardoor treinen kunnen ontsporen. Als de assen te heet worden, dan worden de treinen door het systeem automatisch tot stilstand gebracht.

Ontsporing

Staatssecretaris Wilma Mansveld maakte bekend dat in Europees verband is afgesproken dat goederenwagons met wielbanden sinds 2011 niet meer worden aangeschaft. Als de banden versleten zijn, dan krijgen de wielen geen nieuwe wielbanden meer. Vanaf 2020 mag dit type wagons met wielbanden niet meer worden ingezet bij snelheden hoger dan 80 kilometer per uur.

Chevallier: “Deze afspraak maakt duidelijk dat dit type wagon goed inzetbaar blijft en op zichzelf solide is. Overigens is deze maatregel niet van hogerhand afgedwongen, maar door vervoerdersorganisaties onderling afgesproken. Bij goederenmaterieel wordt nog veel gebruik gemaakt van remblokken op het loopvlak van het wiel. Als er een defect aan het remsysteem is waardoor de rem aanloopt, kan het wiel gloeiend heet worden. In het geval van wielbanden zou de wielband los kunnen raken. Waarschijnlijk is er om die reden internationaal afgesproken om met minder hoge snelheden te gaan rijden.”

Wagons met volwielen

“Hoewel wielen met wielbanden in allerlei materieeltypen worden toegepast, ook in het personenvervoer, hebben wij al lang geleden het beleid ingezet om bij vervanging van wielen volwielen toe te passen. Daarbij spelen allerlei factoren zoals verkrijgbaarheid een rol. De helft van ons wagenpark is inmiddels voorzien van volwielen. Indien wenselijk zullen we deze maatregelen versnellen”, aldus de spoorprofessional. Voestalpine Railpro heeft ruim 800 wagons van het type FCCPPS.

Na het incident laaide de discussie weer op over de toename van het spoorgoederenvervoer in Oost-Nederland. “Ik vind het jammer dat de focus nu ligt op het goederenvervoer per trein. Het aantal ongelukken met vrachtwagens per 10.000 kilometer is vele malen groter dan de ongelukken met goederentreinen. Daarnaast heeft een trein een drie tot vier keer lagere CO2-uitstoot dan het wegvervoer”, legt Chevallier uit.

Spoorwerkzaamheden

Voor het bulktransport voor spoorwerkzaamheden is de trein het vervoersmiddel bij uitstek, zo stelt de directeur strategische ontwikkeling. “De plaats waar de ballast gebruikt wordt, is ook bij het spoor. Een groot deel van de spoortrajecten zijn niet of moeilijk per vrachtwagen te bereiken. Een consequentie daarvan is dat je het materiaal vroeg of laat toch moet overslaan op een goederentrein.”

De Inspectie Leefomgeving en Transport wil het onderzoek naar de ontsporing voor de zomermaanden van 2014 afronden. Voestalpine zegt eventuele aanbevelingen uit dit onderzoek ter harte te zullen nemen.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Onderhoud ontspoorde goederenwagon Borne was in orde’”

Lennard Pankras|28.11.13|13:10

.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.